Sustainable Retail: klimhaken van kapotte Doppers

Sustainable Retail: klimhaken van kapotte Doppers

Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.


Dopper & Bever

Dopper-fles kapot? Bij Bever-winkels zijn voortaan inleverpunten te vinden waar een tweede leven begint voor de drinkflessen. Van de ingeleverde exemplaren worden karabijnhaken gemaakt, waarmee je een fles aan een tas, riem of fiets kunt hangen.
Dopper wil uiteindelijk circulaire drinkflessen maken, van gebruikt materiaal. Dit initiatief is een belangrijke stap om de mogelijkheden te onderzoeken, laat ceo Virginia Yanquilevich weten op LinkedIn. "Hoe meer flessen we terugkrijgen, hoe meer we circulariteit kunnen pushen."


IKEA 

IKEA reserveert 16.000 hectare van zijn bossen in Letland voor onderzoek naar beter bosbeheer. Inter IKEA Group en Ingka Group financieren daarnaast het onderzoeksproject. Met het European Forest Institute (EFI) en Preferred by Nature onderzoekt IKEA de mogelijkheden voor biodiversiteit en klimaatslim bosbeheer in verschillende bostypen in Europa. "Als grote...

Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.


Dopper & Bever

Dopper-fles kapot? Bij Bever-winkels zijn voortaan inleverpunten te vinden waar een tweede leven begint voor de drinkflessen. Van de ingeleverde exemplaren worden karabijnhaken gemaakt, waarmee je een fles aan een tas, riem of fiets kunt hangen.
Dopper wil uiteindelijk circulaire drinkflessen maken, van gebruikt materiaal. Dit initiatief is een belangrijke stap om de mogelijkheden te onderzoeken, laat ceo Virginia Yanquilevich weten op LinkedIn. "Hoe meer flessen we terugkrijgen, hoe meer we circulariteit kunnen pushen."


IKEA 

IKEA reserveert 16.000 hectare van zijn bossen in Letland voor onderzoek naar beter bosbeheer. Inter IKEA Group en Ingka Group financieren daarnaast het onderzoeksproject. Met het European Forest Institute (EFI) en Preferred by Nature onderzoekt IKEA de mogelijkheden voor biodiversiteit en klimaatslim bosbeheer in verschillende bostypen in Europa. "Als grote houtgebruiker willen we bijdragen aan de bescherming van de waardevolle bossen waarin we actief zijn", aldus Mikhail Tarasov, hoofd bosbouw bij Inter IKEA Group. "Ons uiteindelijke doel is om succesvolle oplossingen op te schalen naar de bossen die we bezitten of waaruit we hout betrekken, en om de normen voor bosbeheer te verbeteren die verder gaan dan het hout dat voor IKEA wordt gebruikt."


Simon Lévelt

Zowel het koffie- als theeassortiment van Simon Lévelt is vanaf mei volledig biologisch. Na de overstap naar een biologisch koffieassortiment in 2024, was de transitie naar 100 procent biologische thee een nog grotere uitdaging, aldus het merk. Dat kwam niet alleen door de meer dan 150 soorten thee in het assortiment, maar 'ook vanwege de complexe samenstellingen van theemelanges en de hoge eisen aan smaakbeleving'. Dat het gelukt is om theeassortiment volledig biologisch te maken, is naar eigen zeggen het resultaat van jarenlange intensieve samenwerking met theeboeren. Simon Lévelt werkt rechtstreeks samen met plantages en stimuleert theepartners sinds de jaren ’80 om de overstap naar biologische teelt te maken.


Lidl

Bijna al het afval (95 procent) van Lidl wordt hergebruikt of gerecycled. Dat levert de supermarktketen voor het derde jaar op rij het Zero Waste Gold-certificaat op. "Recycling wordt vaak beperkt tot kantoren of productielocaties, maar wij integreren duurzaamheid in elk aspect van onze bedrijfsvoering", zegt Stephan Snel, recyclingspecialist bij Lidl. De keten scheidt meer dan 30 afvalstromen en de verwerking daarvan is in alle regio’s geïntegreerd in de operatie. Lidl werkt daarnaast samen met partijen om retourstromen als product in de winkels terug te laten keren, bijvoorbeeld als winkelmandjes en verpakkingsmateriaal.


Amazon Frankrijk

Amazon gaat via een 470 kilometer lang traject tussen Parijs en Lyon 6 dagen per week pakketten vervoeren in afgesloten vrachtcompartimenten binnen TGV-passagierstreinen. Jaarlijks verwacht Amazon via deze spoorverbinding ruim een half miljoen pakketten te vervoeren.Volgens het bedrijf wordt inmiddels meer dan 25 procent van de voorraadbewegingen tussen eigen locaties in Frankrijk per trein afgelegd — twee keer zoveel als in 2022. In de regio Parijs wordt daarnaast tot tweederde van de einddistributie duurzaam afgehandeld met elektrische voertuigen, cargobikes of te voet. De retailer streeft ernaar om in 2040 volledig co2-neutraal te opereren en investeert fors in emissiearme transportmiddelen. In Frankrijk alleen al werd onlangs 250 miljoen euro geïnvesteerd in de verduurzaming van het logistieke netwerk, waaronder de grootste order ooit van 200 elektrische vrachtwagens.


RetailTrends organiseert ook in 2025 het Sustainable Retail Event. De tweede editie vindt plaats op 14 oktober in het AFAS Theater in Leusden.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!