De Bijenkorf realiseert omzetgroei en zwarte cijfers
Gepubliceerd op 5 juni 2025 om 09:00
De Bijenkorf heeft vorig jaar meer omzet geboekt en maakte ook weer winst. In 2023 eindigde de warenhuisketen onderaan de streep nog in het rood.
De omzet steeg met 1 procent, waarmee de Bijenkorf beter presteerde dan de markt. Wereldwijd nam de omzet van luxewarenhuizen gemiddeld met 1,6 procent af.
De operationele winst kwam op 28 miljoen euro uit, waarmee het resultaat werd verviervoudigd ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst bedroeg 9,4 miljoen euro, waarmee het bedrijf de rode cijfers van vorig jaar (2,8 miljoen euro verlies) wegpoetste.
Bezoekersaantallen
Het aantal bezoekers in de fysieke winkels bleef in 2024 gelijk ten opzichte van een jaar eerder. De conversie per klant steeg wel met 14 procent, waardoor de totale consumentenuitgaven stegen. Online nam het aantal bezoekers opnieuw af.
Dat de Bijenkorf goed scoort op conversie komt volgens cfo Maud Soppe vooral door de inzet op de winkelbeleving bij het bedrijf: "Succesvolle productintroducties en vernieuwingen in de winkels droegen bij aan een hogere klantbetrokkenheid en een stijging van de bestedingen per bezoek."
Het boekjaar 2024 van de Bijenkorf telde 11 maanden in plaats van 12. Daarom zijn de resultaten omgerekend naar dezelfde periode in 2023.