5 vragen aan cfo Maud Soppe over de cijfers van de Bijenkorf

5 vragen aan cfo Maud Soppe over de cijfers van de Bijenkorf

Omzetgroei, een verviervoudiging van de operationele winst en een nettowinst van 9,4 miljoen euro. De Bijenkorf heeft een goed financieel jaar achter de rug. RetailTrends sprak met cfo en interim-ceo Maud Soppe over de gedeponeerde jaarrekening.

De omzetcijfers zijn gestegen. Hoe is jullie dat gelukt in een markt die het wereldwijd zwaar heeft (en zelfs gemiddeld omzetverlies noteert)?

"We hebben in 2024 volop gefocust op klantbeleving en service en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Onze conversie is gestegen met 14 procent. Ook het gemiddeld bonbedrag ging iets omhoog."

Ook de operationele winst is gestegen. Is dat puur vanuit omzetgroei of hebben jullie ook bezuinigingen doorgevoerd?

"Door een aantal efficiencyverbeteringen hebben we vooral kunnen besparen op de kosten van energie, IT en fulfilment. Maar ook de introductie van nieuwe merken en producten en vernieuwingen in de winkels hebben bijgedragen aan de resultaten. Een goed...

Omzetgroei, een verviervoudiging van de operationele winst en een nettowinst van 9,4 miljoen euro. De Bijenkorf heeft een goed financieel jaar achter de rug. RetailTrends sprak met cfo en interim-ceo Maud Soppe over de gedeponeerde jaarrekening.

De omzetcijfers zijn gestegen. Hoe is jullie dat gelukt in een markt die het wereldwijd zwaar heeft (en zelfs gemiddeld omzetverlies noteert)?

"We hebben in 2024 volop gefocust op klantbeleving en service en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Onze conversie is gestegen met 14 procent. Ook het gemiddeld bonbedrag ging iets omhoog."

Ook de operationele winst is gestegen. Is dat puur vanuit omzetgroei of hebben jullie ook bezuinigingen doorgevoerd?

"Door een aantal efficiencyverbeteringen hebben we vooral kunnen besparen op de kosten van energie, IT en fulfilment. Maar ook de introductie van nieuwe merken en producten en vernieuwingen in de winkels hebben bijgedragen aan de resultaten. Een goed voorbeeld hiervan is de lancering van Skims, dat in Nederland exclusief bij de Bijenkorf verkrijgbaar is. In mei hebben we de volledig vernieuwde herenmodeafdeling van onze flagshipstore in Amsterdam geopend. En van onze eigen beauty adventskalender gingen er vorig jaar 30.000 over de toonbank."


Voor komende jaren staan flinke loonsverhogingen op de planning. Kan dat uit door de omzetgroei en betere winstcijfers?

"Dat klopt, we hebben met de vakbonden FNV en CNV een akkoord bereikt over een nieuwe cao, waarmee al onze 2.200 medewerkers de komende 2 jaar 5,5 procent meer gaan verdienen. Winkelmedewerkers die al lang bij ons werken kunnen er dankzij ons nieuwe salarissysteem tot 28 procent op vooruit gaan."

Wat verwachten jullie van 2025? Zien jullie mogelijkheden tot verdere groei en hoe gaan jullie dat bereiken?

"We zijn redelijk optimistisch over 2025. Retail is nu eenmaal een dynamische branche - dat is altijd zo geweest en dat zal in de toekomst niet veranderen. We blijven ons richten op een verrassende en inspirerende winkelervaring door persoonlijke service, onderscheidende merken en producten, en nóg meer focus op beleving."

Hoe komt die extra beleving tot stand?

"Winkelen bij de Bijenkorf moet meer zijn dan een aankoop doen - het moet een ervaring zijn. We willen dat een bezoek aan onze winkels voelt als een moment van inspiratie, verrassing en plezier. Er is dit jaar weer van alles te beleven op onze winkelvloer, van bijzondere evenementen voor onze members en pop-ups en andere merkactivaties op de winkelvloer tot creatieve workshops en persoonlijk advies. We willen daarmee niet alleen een prettige sfeer creëren, maar ook blijvende herinneringen. Zo versterken we onze relatie in de harten en hoofden van onze klanten."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!