Winkel Peek & Cloppenburg in Almere na 3 jaar dicht

Winkel Peek & Cloppenburg in Almere na 3 jaar dicht

De winkel van Peek & Cloppenburg in Almere gaat binnenkort dicht. De omzet blijft achter bij de verwachtingen, zegt een woordvoerder van de kledingketen tegen Omroep Flevoland.

P&C opende de winkel eind september 2022. In het pand van 4.900 vierkante meter zaten eerder V&D en opvolger Hudson's Bay. Beide bedrijven gingen failliet.

P&C heeft nu nog 4 vestigingen in Nederland: in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Mall of the Netherlands in Leidschendam. De keten had hier ooit ruim 60 winkels. Een woordvoerder van het bedrijf meldt aan RetailTrends dat ondanks de 4 winkels 'Nederland nog wel een aantrekkelijke markt is voor P&C' en dat het bedrijf bezig is 'om meer retaillocaties in ons land te zoeken.' Over de mogelijke locaties wil het bedrijf nog niks zeggen.

Reacties 2


21 jun, 06:25

Wat je bij Peek & Cloppenburg ziet, is een pijnlijk voorbeeld van wat er breder in retail gebeurt als je te lang leunt op oude structuren:
• Managementlagen die niet vernieuwen.
• Vergrijzing zonder opvolging.
• Externe ZZP’ers die gaten vullen maar geen merkdragers zijn.
• Operationeel uitgehold personeelsbestand (waar ooit 20 man stond, draaien nu 6-8).
• IT-systemen die intern al als “chaos” worden bestempeld.
• Nieuwe openingen gerund door Duitsers, omdat lokale teams nooit goed zijn opgeleid.
• En ondertussen: België nooit geland, Almere snel exit, Duitsland krimpend. Oostblok houdt ze nog even overeind. Maar voor hoe lang?

Dit is geen P&C-probleem.
Dit is een retail structureel probleem bij traditionele formats die cultuur, identiteit en executiekracht hebben ingeruild voor schaal, spreadsheets en vastgoed-denken.

Retail is geen vierkante meter spel meer.
Retail is people business.
En als je geen nieuwe generatie bouwt — in je teams én in je formule — ga je uiteindelijk op.


20 jun, 19:24

De rest zal spoedig volgen. Personeels bezetting staat onder druk, veel vergrijzing , lees oudgedienden die met 1 been in pensioen staan, geen aandacht meer voor opleiden nieuw personeel. Laat staan toekomstige leidinggevenden. Zie je aan visual standaards en ontbreken van klantgericht denken en handelen. Kassa personeel moet nu ineens in winkel staan om personeel tekort op te vullen. Opvullen gebeurd ook vooral met zzp-ers, dus geen kennis of kunde slechts een body op de vloer. Hun operationeel systeem is gebouwd voor minimaal 20 medewerkers per afdeling, ze hebben er Max 8 per afdeling of minder, dan gaan er dus gaten vallen . Werken vlgs Duits management cultuur > lees top down . En managers gehele dag op kantoor ipv op de vloer ( e-mails en afvinklijsten aflopen) Geen aanpassing aan Nederlandse consument al zegt men van wel.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!