Winnaar/verliezer van de week: Keymusic en AliExpress

Winnaar/verliezer van de week: Keymusic en AliExpress

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Keymusic en AliExpress.

Keymusic

Muziekwinkelketen Keymusic, die 3 jaar geleden failliet ging, keert binnenkort terug met winkels en een webshop, zo meldde initiatiefnemer Jan 't Hoen aan RetailTrends. De ondernemer en drummer bij The Wild Romance, de vroegere begeleidingsgroep van Herman Brood, nam de keten in 2019 na een faillissement over. "De naam Keymusic is nog steeds sterk", zegt 't Hoen. "We hebben daar onderzoek naar laten doen." Leveranciers juichen de terugkeer volgens hem toe en hij zegt dat ook klanten al enthousiast hebben gereageerd.

AliExpress

AliExpress hangt een forse boete boven het hoofd. Die kan wel oplopen tot 6 procent van de totale omzet van het bedrijf. De reden is dat de Chinese webwinkel te weinig heeft gedaan om het aanbod van nepproducten op zijn website tegen te gaan. Althans, zo luidt het oordeel van de Europese Commissie, de waakhond die hier over gaat. De Europese instelling erkent wel dat AliExpress stappen heeft gezet,...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Keymusic en AliExpress.

Keymusic

Muziekwinkelketen Keymusic, die 3 jaar geleden failliet ging, keert binnenkort terug met winkels en een webshop, zo meldde initiatiefnemer Jan 't Hoen aan RetailTrends. De ondernemer en drummer bij The Wild Romance, de vroegere begeleidingsgroep van Herman Brood, nam de keten in 2019 na een faillissement over. "De naam Keymusic is nog steeds sterk", zegt 't Hoen. "We hebben daar onderzoek naar laten doen." Leveranciers juichen de terugkeer volgens hem toe en hij zegt dat ook klanten al enthousiast hebben gereageerd.

AliExpress

AliExpress hangt een forse boete boven het hoofd. Die kan wel oplopen tot 6 procent van de totale omzet van het bedrijf. De reden is dat de Chinese webwinkel te weinig heeft gedaan om het aanbod van nepproducten op zijn website tegen te gaan. Althans, zo luidt het oordeel van de Europese Commissie, de waakhond die hier over gaat. De Europese instelling erkent wel dat AliExpress stappen heeft gezet, maar geeft aan dat er nog flink wat werk aan de winkel is. De webwinkel maakt volgens de commissie niet genoeg middelen vrij om het probleem aan te pakken. Ook zou AliExpress gebruikers die nepproducten op het platform zetten, niet genoeg straffen. Het blijft vooralsnog bij een waarschuwing, maar de volgende keer volgt er dus een boete.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!