H&M Group ziet winst flink dalen; winkelsluitingen zetten door
Gepubliceerd op 26 juni 2025 om 09:30
H&M Group heeft over het eerste halfjaar van 2025 flink minder nettowinst geboekt dan in de eerste 6 maanden van boekjaar 2024. De retailer wijt dit aan hogere vrachtkosten, investeringen en prijsverlagingen.
De nettowinst bedraagt 4,5 miljard Zweedse kronen, omgerekend ruim 407 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 6,3 miljard Zweedse kronen, wat neerkomt op een daling van bijna 30 procent.
De omzet daalde eveneens, al was het maar licht (-0,9 procent). De netto-omzet over het eerste halfjaar van 2025 was 112 miljard Zweedse kronen (10,1 miljard euro), tegenover 113 miljard Zweedse kronen over de eerste 6 maanden van 2024.
Winkelbestand
De stagnerende omzet en lagere winsten zijn inmiddels een trend bij de H&M Group. Daarbij wordt ook stelselmatig in het winkelbestand gesnoeid. In het tweede kwartaal van 2025 sloot de gehele groep netto opnieuw 47 winkels, waardoor het totaal uitkomt op 4.166.
Vlaggenschip H&M sloot netto 36 winkels. Monki, het merk dat zijn gehele winkelbestand laat verdwijnen sloot 11 vestigingen, waardoor er nog 32 over zijn. Opnieuw is Arket de positieve uitzondering. Daar kwam netto 1 winkel bij.
H&M Group bestaat naast H&M ook uit & Other Stories, Cos, Weekday en Monki, Arket, Afound, H&M Home en Sellpy. Afound en Sellpy zijn merken die geen eigen brandstores hebben.