Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.
AS Watson
Het moederbedrijf van Kruidvat en Trekpleister heeft nieuwe inpakmachines. Door internetbestellingen nu beter op maat in te pakken, wordt er gemiddeld 50 procent minder lucht per doos vervoerd. Daardoor kan het bedrijf in het komende jaar 2.500 vrachtwagens minder laten rijden.
Mango
Mango gaat samenwerken met Circulose, een Zweeds bedrijf dat gespecialiseerd is in het integreren van gerecycled textiel in zijn productieketen. De samenwerking helpt Mango naar eigen zeggen een flinke stap te zetten richting het doel om in 2030 alleen nog gebruik te maken van vezels met een lagere milieu-impact. "Het doel is om dit innovatieve materiaal op te nemen in de productcollecties en volledige transparantie en traceerbaarheid in de hele toeleveringsketen te garanderen."
WE
WE Fashion wil meewerken aan het beperken van de temperatuurstijging op aarde tot maximaal 1,5 graad boven het niveau van...
Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.
AS Watson
Het moederbedrijf van Kruidvat en Trekpleister heeft nieuwe inpakmachines. Door internetbestellingen nu beter op maat in te pakken, wordt er gemiddeld 50 procent minder lucht per doos vervoerd. Daardoor kan het bedrijf in het komende jaar 2.500 vrachtwagens minder laten rijden.
Mango
Mango gaat samenwerken met Circulose, een Zweeds bedrijf dat gespecialiseerd is in het integreren van gerecycled textiel in zijn productieketen. De samenwerking helpt Mango naar eigen zeggen een flinke stap te zetten richting het doel om in 2030 alleen nog gebruik te maken van vezels met een lagere milieu-impact. "Het doel is om dit innovatieve materiaal op te nemen in de productcollecties en volledige transparantie en traceerbaarheid in de hele toeleveringsketen te garanderen."
WE
WE Fashion wil meewerken aan het beperken van de temperatuurstijging op aarde tot maximaal 1,5 graad boven het niveau van vóór de industrialisatie. Daarom is de van oorsprong Nederlandse retailer al druk bezig met elektrisch vervoer (inmiddels 30 procent), installatie van zonnepanelen op het centrale magazijn en implementatie van ledverlichting. Maar het bedrijf wil meer en gaat daarom duidelijke, op de wetenschap gebaseerde doelen stellen om de uitstoot in onze hele toeleveringsketen te verminderen. Ook komt er een complete emissie-inventarisatie en is het doel om over te stappen naar bronnen met lagere impact, waaronder gerecyclede materialen. Misschien even spieken bij Mango?
Pink Gellac
Pink Gellac is druk met het uitbreiden van het fysieke winkelbestand. Dat klinkt niet per se duurzaam en mede daarom doet het bedrijf zijn best om alle groene vinkjes te verzamelen. Het bedrijf is al B Corp en krijgt nu van Thuiswinkel ook nog een duurzaamheidscertificering voor de inspanning op het gebied van 'groen zijn'. Het bedrijf heeft voor de webshop geïnvesteerd in optimalisaties in verpakkingsmaterialen, logistiek, energieverbruik en transparante klantcommunicatie over duurzaamheid.
Lululemon
Lululemon heeft een overeenkomst van 10 jaar gesloten met recyclingbedrijf Samsara Eco. Daarmee moet 20 procent van de producten voortaan vezels bevatten van gerecyclede materialen. Het bedrijf benadrukt dat het een investering is, maar ook dat deze partnerschappen belangrijk zijn: Ted Dagnese, chief supply chain officer van Lululemon zegt daarover: "Het doel is om te investeren in alternatieven en zo de afhankelijkheid van nieuwe fossiele bronnen te verkleinen."
RetailTrends organiseert ook in 2025 het Sustainable Retail Event. De 2e editie vindt plaats op 14 oktober in het AFAS Theater in Leusden.