Zon, zee en een beetje sales: luxemerken zoeken de vakantievierder

Zon, zee en een beetje sales: luxemerken zoeken de vakantievierder

Vakantiegangers claimen hun stoel bij het zwembad met een handdoek, luxemerken strijken neer op stranden en resorts met take-overs om hun positie in het hoofd van de consument te markeren. RetailTrends zet 5 van die take-overs op een rij.


Zonbestemmingen als Capri, Saint-Tropez, Mykonos en Ibiza zijn geliefde bestemmingen voor toeristen én luxemerken. Met take-overs – een restaurant, jacht, resort of beachclub is een paar maanden lang tot in de puntjes in de stijl van een luxemerk gestoken – proberen spelers als LVMH, Miu Miu en Jacquemus zich in de kijker te spelen.


Alles in deze tijdelijke settingen is gestoeld op marketing. Media schrijven over de chique strandtenten, de gelukkigen die er flaneren vullen hun socials met zonovergoten foto's en wie er niet is, krijgt FOMO. Vaak zijn er enkele limited-edition kledingstukken en accessoires te koop –– om die FOMO nog wat verder aan te wakkeren. 


Natuurlijk wordt er wel wat verkocht, maar de Burberry's, Prada's en Diors van deze wereld lopen niet dik binnen op de glazen vino, smaakvolle liflafjes en exclusieve strandtassen. De pop-ups zijn...

Vakantiegangers claimen hun stoel bij het zwembad met een handdoek, luxemerken strijken neer op stranden en resorts met take-overs om hun positie in het hoofd van de consument te markeren. RetailTrends zet 5 van die take-overs op een rij.


Zonbestemmingen als Capri, Saint-Tropez, Mykonos en Ibiza zijn geliefde bestemmingen voor toeristen én luxemerken. Met take-overs – een restaurant, jacht, resort of beachclub is een paar maanden lang tot in de puntjes in de stijl van een luxemerk gestoken – proberen spelers als LVMH, Miu Miu en Jacquemus zich in de kijker te spelen.


Alles in deze tijdelijke settingen is gestoeld op marketing. Media schrijven over de chique strandtenten, de gelukkigen die er flaneren vullen hun socials met zonovergoten foto's en wie er niet is, krijgt FOMO. Vaak zijn er enkele limited-edition kledingstukken en accessoires te koop –– om die FOMO nog wat verder aan te wakkeren. 


Natuurlijk wordt er wel wat verkocht, maar de Burberry's, Prada's en Diors van deze wereld lopen niet dik binnen op de glazen vino, smaakvolle liflafjes en exclusieve strandtassen. De pop-ups zijn vooral bedoeld om de merkkracht te versterken en consumenten een bijzondere ervaring te bieden. In een vakantie hebben de meeste shoppers immers iets waar het hen normaalgesproken aan ontbreekt: tijd en ontspanning. Serveer daar een lekkere cocktail bij in een omgeving waarin alles klopt, en je zit gebakken in het geheugen.


Consumenten blijven op zoek naar ervaringen om reizen, vrije tijd en dineren, zei Fiona Harkin van consultancybureau The Future Laboratory eerder tegen Vogue Business over de take-overs. ''Met resortlocaties en seizoensgebonden toerisme die de beleveniseconomie van luxe aanjagen, heerst er een sfeer van vluchtige exclusiviteit." En dat is iets waar consumenten geld voor blijven betalen, verwacht ze.

RetailTrends zet 5 opvallende take-overs op een rij.


1. Jacquemus, Ibiza

Van banaangele parasols tot gestippelde stoelkussens, deze take-over is ontegenzeggelijk van Jacquemus. Het Franse merk is tot eind september te vinden in het restaurant Casa Jondal, dat zich pal aan het strand op Ibiza bevindt.

jacquemus3

jacquemus5

JACQUEMUS2

jacquemus1J


2. Dior, Bodrum

Dior is deze zomer op maar liefst 9 zonbestemmingen met een take-over. Voor de pop-up in het Turkse Bodrum is een pand in de jachthaven veranderd in een oase. Blikvangers? De handgeweven, levensgrote dierensculpturen.

dior bodrum

Dio3

dior bodrum 2


3. Burberry, Ibiza

Burberry is ook op Ibiza, maar zoekt het wat hogerop. Het Britse ruitjesmerk veranderde het dakterras van een hotel in een Burberry-setting. Gasten kunnen een duik nemen in het zwembad met het merklogo op de bodem, voor vakantiekiekjes gaan ze naar een photobooth in de lobby. Wie goed kijkt, ziet vanaf het dakterras Check Mate varen langs de kust: de Burberry-zeilboot uit de zomercampagne.

Burberry2

burberry

burberry6


4. Dolce & Gabbana, Saint-Tropez

Fans van Dolce & Gabbana kunnen hun hart op verschillende Europese zonbestemmingen ophalen. Voor een kleurrijke take-over is Casa Amor de aangewezen locatie, een bohemian beachclub aan het strand van Pampelonne bij Saint-Tropez. De Siciliaanse patronen en decoraties smelten samen met de natuurlijke materialen van het meubilair, wat volgens het merk 'een onverwachte mix creëert'.

dolce-and-gabbana-resort-2025-takeover-beach-club-lcasa-amor-saint-tropez-01

dolce-and-gabbana-resort-2025-takeover-beach-club-lcasa-amor-saint-tropez-02

dolce-and-gabbana-resort-2025-takeover-beach-club-lcasa-amor-saint-tropez-07

5. Missoni, Venetië

De meest exclusieve take-over is misschien wel die van Missoni. Op het privé-eiland Isola delle Rose in Venetië opende het luxelabel een pop-upstore in een resort. Hotelgasten die hun strandkledinggarderobe willen aanvullen hebben keuze uit een collectie met azuurblauwe, okergele en beige kleuren. 

Net als Dior zet Missoni dieren in om de aandacht van vakantievierders te trekken. Al gaat het hier niet om handgemaakte giraffen en leeuwen, maar om een uit de kluiten gewassen konijn.  

missoni3

missoni

missoni2

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!