E-commercegiganten Temu en Shein richten zich steeds meer op Europa nu hun snelle groei in de Verenigde Staten door strengere invoerregels fors is vertraagd. Dat meldt de Financial Times op basis van data, afkomstig van marktonderzoeksbureau Sensor Tower.
Uit het onderzoek zou blijken dat het aantal maandelijkse actieve gebruikers van Temu in de VS tussen maart en juni 2025 met 51 procent daalde tot 40,2 miljoen gebruikers, terwijl Shein een krimp van 12 procent zag tot 41,4 miljoen gebruikers.
Temu en Shein worden hard geraakt door het afschaffen van de ‘de minimis’-regeling. Deze regeling liet pakketjes uit China en Hongkong tot een waarde van 800 dollar toe zonder invoerrechten, maar werd in mei vervangen door een tarief van aanvankelijk 90 procent, later verlaagd naar 30 procent.
Minder advertentiebudget
Als reactie heeft Temu zijn Amerikaanse businessmodel aangepast door bestellingen via lokale verkopers te versturen in plaats van rechtstreeks uit China. Ook is het advertentiebudget van zowel Temu als Shein in de VS fors gekrompen; dat van Temu daalde met 87 procent en Shein met 69 procent, wat mede de daling in gebruikersaantallen verklaart.
Door de moeilijke marktomstandigheden in de VS richten Temu en Shein zich steeds meer op Europa. Daar groeide het aantal Temu-gebruikers in juni met 64 tot 76 procent in Duitsland, Frankrijk en Spanje. Shein zag een groei van 13 tot 20 procent in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.
Toch blijft de Europese groei onzeker door nieuwe EU-plannen om een invoertoeslag van 2 euro te heffen op kleine pakketten, en het Verenigd Koninkrijk zijn invoerbeleid wil aanscherpen.
3 jul, 06:29