De Tour de France, het grootste wielerevenement van het jaar, start dit jaar in Lille. Van Rysel, het fietsenmerk van Decathlon, opent daarom een pop-upstore in de 'stad van het grand depart'.
In de winkel staat uiteraard de fiets, maar ook het verhaal van de fiets, centraal. Met Decathlon als hoofdsponsor van een Frans wielerteam, wil het bedrijf zijn aanwezigheid in de stad van de Tour de France-start extra vergroten.
Op de begane grond kunnen wielerliefhebbers genieten van een hapje en drankje bij het eetgedeelte. Het lijkt een charmeoffensief van het Franse merk richting de wielerzotte noorderburen, aangezien er vooral Vlaamse specialiteiten worden geserveerd. Op deze verdieping zullen de hele week eveneens quizzen over de Tour de France en Decathlon worden gehouden. Ook biedt de retailer, zoals bij veel van zijn fietsvestigingen, een repairshop aan.
Tekst loopt door onder de afbeelding
Op de eerste verdieping kan de fietsfanaat zich uitleven...
De Tour de France, het grootste wielerevenement van het jaar, start dit jaar in Lille. Van Rysel, het fietsenmerk van Decathlon, opent daarom een pop-upstore in de 'stad van het grand depart'.
In de winkel staat uiteraard de fiets, maar ook het verhaal van de fiets, centraal. Met Decathlon als hoofdsponsor van een Frans wielerteam, wil het bedrijf zijn aanwezigheid in de stad van de Tour de France-start extra vergroten.
Op de begane grond kunnen wielerliefhebbers genieten van een hapje en drankje bij het eetgedeelte. Het lijkt een charmeoffensief van het Franse merk richting de wielerzotte noorderburen, aangezien er vooral Vlaamse specialiteiten worden geserveerd. Op deze verdieping zullen de hele week eveneens quizzen over de Tour de France en Decathlon worden gehouden. Ook biedt de retailer, zoals bij veel van zijn fietsvestigingen, een repairshop aan.
Tekst loopt door onder de afbeelding

Op de eerste verdieping kan de fietsfanaat zich uitleven door rond te lopen tussen de fietsen. In weinig verlichte ruimtes, met alle schijnwerpers op de fietsen, laat Decathlon hier zijn fiets letterlijk shinen. De experience wordt afgemaakt met grote ledschermen en paspoppen die verschillende truien van Van Rysel aan hebben.
Swipe in het carrousel om meer beelden te zien.
Hoewel het in deze winkel weinig over de verkoop gaat en veel meer over de ervaring, zijn er wel degelijk fietsbanden in alle kleuren te krijgen. Ook ander accessoires en de fietsen zelf zijn gewoon te koop.
Om de ervaring voor de bezoeker compleet te maken, kan deze op de rooftop nog zijn eigen shirtje maken om zo helemaal klaar te zijn om zijn favoriete team aan te moedigen. Chauvinistisch zal dat wel voornamelijk Decathlon – AG2R zijn, al zijn er meer Franse renners en teams.
Decathlon heeft vorig jaar een nieuwe strategie ontwikkeld, waarbij het zich gaat richten op zijn voortrekkersrol in de toegankelijkheid van sport. Daarvan is fietsen 1 van de belangrijke pijlers. Het sponsoren van de Tour de France alsmede deze pop-upwinkel zijn onderdeel van deze nieuwe strategie.
Vorig jaar kon Decathlon in zijn eerste jaar in de Tour de France overigens geen potten breken. Het team behaalde geen enkele overwinning in een etappe en eindigde niet in de top-10 van het klassement.
