De logo’s Gekozen Product en Merk van het Jaar, samen met hun huismerk- en winkelketenvarianten, bieden echte erkenning door consumenten en maken het verschil bij het aankoopmoment.
Kunt u ons eerst en vooral uitleggen waaruit uw certificerings-ecosysteem bestaat?
Philippe Gelder, Voorzitter & CEO Voted Product of the Year Worldwide: Sinds 1987, ondersteunt het logo “Gekozen Product van het Jaar” en tegenwoordig ook varianten voor merken en winkelketens, bedrijven op korte termijn om voorkeur te genereren en op lange termijn om een duurzame relatie met hun klanten op te bouwen. Daartoe beantwoordt elk logo aan zeer specifieke doelstellingen.
Als u een fabrikant bent, draagt het logo “Gekozen Product van het Jaar” bij aan het stimuleren van de voorkeur voor uw innovaties. Als u het vertrouwen in uw merk wilt vergroten, zal het logo “Gekozen Merk van het Jaar” het imago ervan versterken.
Als u een distributeur bent, zal het logo “Gekozen Huismerk Product van het Jaar” de consument geruststellen over de kwaliteit van uw huismerken. Het logo “Gekozen Winkelketen van het Jaar” vergroot bovendien het vertrouwen, versterkt de merkbinding en stimuleert verkeer naar uw winkel.
Chadia Lombré, Head of sales België en Nederland: Onze logo’s kennen groeiend succes, want in een wereld waar consumenten wispelturig zijn en de concurrentie steeds feller wordt, zorgen ze voor meer zichtbaarheid, creëren ze onderscheidend vermogen en vormen ze een teken van kwaliteit en vertrouwen voor de consument bij het maken van een keuze.
Eén van de sterke punten van uw logo’s is de methodologie. Kunt u ons uitleggen waarom die zo essentieel is in uw aanpak?
Ph. G: Het succes van de wedstrijd is gebaseerd op een onweerlegbare logica: om consumenten te overtuigen, is er niets doeltreffender dan naar hen te luisteren, hun mening te volgen en die te gebruiken als geloofwaardige leidraad voor hun gelijken. Dit principe wordt volledig toegepast in een methodologie die de consument centraal stelt via een evaluatie – de meest complete op de markt – waarbij werkelijk gebruik en perceptie worden gecombineerd. Elk jaar nemen meer dan 15.000 consumenten deel aan deze beoordeling voor tientallen deelnemende producten en merken.
C. L: De consumenten zijn de enige juryleden tijdens beide fasen van onze methodologie: tijdens het perceptieonderzoek en in de testfase waarin zij in reële omstandigheden worden geconfronteerd met het product, het merk of de winkelketen. Deze methodologie wordt uitgevoerd door onze partner treetz, het panelbedrijf Toluna en onder toezicht van Deloitte. Deze elementen garanderen transparantie en geloofwaardigheid.
Waarom helpt een award als deze bedrijven bij hun ontwikkeling?
Ph. G: Zet twee gelijkwaardige producten naast elkaar en u kunt er zeker van zijn dat consumenten kiezen voor het aanbevolen product. Dat is een psychologisch feit. Mensen zoeken – vaak onbewust – naar een referentiepunt. Onze logo’s geven hen de zekerheid dat ze de juiste keuze maken.
En dat blijkt ook uit de praktijk: veel bekroonde merken vertellen ons dat onze logo’s, in een zeer competitieve markt, bijdragen aan een sterkere overweging van hun aanbod en het vertrouwen van zowel consumenten als partners versterken. Voor andere merken vormt de bekroning een belangrijk element van geruststelling voor consumenten die nog niet met hun merk bekend zijn.
C. L: Vandaag telt elk detail om de aandacht van de consument te trekken, en deze 4 logo’s vormen dan ook een zelfsprekende oplossing om zich te onderscheiden, vertrouwen te wekken en te overtuigen. Ze bieden de bevestiging van de consument en een zichtbaarheid die maar weinig andere marketinginstrumenten kunnen evenaren. En op zakelijk vlak is het logo een versneller van vertrouwen en dus van groei en klantentrouw. Zo zorgt het logo “Gekozen Product van het Jaar” bijvoorbeeld voor een gemiddelde verkoopstijging van 25%.
Zijn er geen andere, minder commerciële maar even essentiële effecten voor bekroonde bedrijven?
Ph. G: Ja, de impact van onze logo’s is veelzijdig en raakt verschillende dimensies van het bedrijf.
Allereerst toont het verkrijgen van een logo aan dat het bedrijf in staat is te innoveren, te luisteren naar de verwachtingen van klanten en in te spelen op de uitdagingen van deze tijd.
Voor communicatiedoeleinden zijn de logo’s krachtige hefbomen om het merkverhaal te vertellen, te overtuigen en de reputatie te versterken.
En laten we ook het eerste publiek van het bedrijf niet vergeten: de interne medewerkers. Een bekroning is een mooie erkenning van het werk van alle teams.
Naast het logo voor de winnaars, hebben de deelnemers aan de wedstrijd ook toegang tot exclusieve marktanalyses.
C. L: Om kandidaat-bedrijven te helpen bij het sturen van hun strategie, hebben alle deelnemers toegang tot online onderzoeksrapporten. Dankzij talrijke inzichten en gegevens kunnen zij hun marketingacties gerichter en efficiënter aansturen. Zij beschikken ook over uitspraken van “echte” consumenten, die ze kunnen gebruiken in al hun communicatiemiddelen. Deze rapporten zijn volledig autonoom beschikbaar (24/7 toegankelijk, exporteerbaar met één klik) en bieden diverse filtermogelijkheden en interactieve grafieken.
Wat zijn de regels voor een optimaal gebruik van het logo?
C. L: Het logo is het meest doeltreffend wanneer het geïntegreerd is in alle communicatiemiddelen: op de verpakking, in verkooppunten, op de website, in merk-of promotiecampagnes via klassieke en digitale media, in persberichten, enzovoort.
Ph. G: En het werkt! Winnaars hebben ons verteld dat creaties met het logo meer keuzes in de winkel genereren of een hogere online klikfrequentie behalen dan die zonder logo’s.
Een laatste woord ter afsluiting?
C. L: In de huidige consumptiecontext krijgen onze logo’s hun volle betekenis, want in een overvloed aan aanbod vergemakkelijken ze de keuze en begeleiden ze consumenten naar producten die erkend worden als nuttiger, soms meer verantwoordelijke innovaties, en stimuleren ze duurzamere aankopen.
Ph. G: De concurrentie tussen producten, merken en huismerken is zo hevig dat de logostrategie op lange termijn moet worden opgebouwd. Gekozen Product of Gekozen Huismerk Product van het Jaar zijn, betekent elk jaar opnieuw de eigen innovaties en de sterke punten van de bekroonde producten onder de aandacht brengen.
Gekozen Merk of Gekozen Winkelketen van het Jaar zijn, is een beetje zoals het WK: de titel moet elk jaar opnieuw worden verdiend om de kwaliteiten van het team en de relevantie van het merkvoorstel voor de wensen van de consument te bewijzen. Het is een ware weerspiegeling van het vertrouwen dat consumenten hebben in het vermogen van het merk om aan hun behoeften te voldoen.
Als u meer wilt weten en aan de wedstrijd wilt deelnemen:
https://www.poynetherlands.com/

De stem van de consument als middel voor meer impact te genereren
Gepubliceerd op 4 augustus 2025 om 06:00
Reacties 0