Supermarkten in ons land zien hun omzetten weer groeien. Tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar kwam de omzet van de branche drie procent hoger uit dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Het zijn vooral producten die voorheen vooral door speciaalzaken werden verkocht, die gretiger aftrek vinden bij de klant. Zo is de omzet van bloemen en planten met negen procent toegenomen, en die van vis met zeven procent.

De supermarkt wordt dan ook steeds belangrijker voor de Nederlandse klant. Volgens een onderzoek van het Erasmus Food Institute, in opdracht van het CBL, doet inmiddels zeventien procent van de Nederlanders al zijn boodschappen in de super. Dat was voorheen vijftien procent.

Tegelijk is het gemiddeld aantal bezoeken van de consument aan de super teruggelopen. Gemiddeld bezocht de Nederlander tussen 2003 en vorig jaar 2,6 keer per week een supermarkt. Nu ligt het aantal bezoeken per week op 2,5. In totaal wordt 125 keer per jaar een supermarkt bezocht.

Aan de belangrijkste ergernissen van de consument is weinig veranderd. De Nederlander stoort zich het meest aan producten die ineens uit het assortiment verdwijnen (dertig procent), gevolgd door lange wachtrijen bij de kassa.