Swatch biedt excuses aan na controversiële advertenties
Gepubliceerd op 18 augustus 2025 om 11:01
De Zwitserse horlogemaker Swatch heeft zijn excuses aangeboden voor advertenties waarin een Aziatisch model een 'schuine ogen'-pose maakte. De advertenties zijn wereldwijd ingetrokken.
De beelden, bedoeld ter promotie van de Swatch Essentials-collectie, leidden tot ophef op Chinese sociale media. Gebruikers gaven aan dat de pose doet denken aan racistische karikaturen van Aziatische ogen.
In een verklaring op Instagram laat Swatch weten 'kennis te hebben genomen van de zorgen' en dat het alle gerelateerde advertenties wereldwijd heeft verwijderd. "We bieden onze oprechte excuses aan voor eventuele onrust of misverstanden die dit heeft veroorzaakt", zegt het bedrijf.
China, Hongkong en Macau waren vorig jaar samen goed voor zo'n 27 procent van de groepsomzet van de horlogemaker. Toch daalde de omzet vorig jaar met 14,6 procent tot 6,74 miljard Zwitserse frank, zo'n 7,15 miljard euro, mede door tegenvallende marktomstandigheden en een teruglopende vraag.