Swatch biedt excuses aan na controversiële advertenties

Swatch biedt excuses aan na controversiële advertenties

De Zwitserse horlogemaker trok wereldwijd advertenties terug na ophef over advertenties waarin een model een 'schuine ogen'-pose maakte. 

De Zwitserse horlogemaker Swatch heeft zijn excuses aangeboden voor advertenties waarin een Aziatisch model een 'schuine ogen'-pose maakte. De advertenties zijn wereldwijd ingetrokken.

De beelden, bedoeld ter promotie van de Swatch Essentials-collectie, leidden tot ophef op Chinese sociale media. Gebruikers gaven aan dat de pose doet denken aan racistische karikaturen van Aziatische ogen.

In een verklaring op Instagram laat Swatch weten 'kennis te hebben genomen van de zorgen' en dat het alle gerelateerde advertenties wereldwijd heeft verwijderd. "We bieden onze oprechte excuses aan voor eventuele onrust of misverstanden die dit heeft veroorzaakt", zegt het bedrijf.

China, Hongkong en Macau waren vorig jaar samen goed voor zo'n 27 procent van de groepsomzet van de horlogemaker. Toch daalde de omzet vorig jaar met 14,6 procent tot 6,74 miljard Zwitserse frank, zo'n 7,15 miljard euro, mede door tegenvallende marktomstandigheden en een teruglopende vraag.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!