ACM gaat strijd aan met nepkortingen
Gepubliceerd op 19 september 2025 om 11:30
De Autoriteit Consument & Markt heeft een leidraad gepubliceerd waarin wordt uitgelegd hoe winkeliers kortingen en prijzen mogen weergeven. De toezichthouder wil zo voorkomen dat consumenten op het verkeerde been worden gezet.
De belangrijkste basisregel is dat winkels en webshops de verlaagde verkoopprijs alleen mogen afzetten tegen de laagste prijs die zij in de 30 dagen ervoor rekenden. In dat geval mag de vorige prijs worden doorgestreept. "Een verkoper mag niet de indruk wekken dat consumenten een grotere korting krijgen dan daadwerkelijk het geval is." Anders doen consumenten mogelijk een aankoop die ze met de juiste informatie niet hadden gedaan, zegt de ACM.
Wat bijvoorbeeld niet mag, is reclame maken met '30 procent korting' of '50 euro korting' als de aangeboden prijs wordt vergeleken met een adviesprijs. De adviesprijs doorhalen, is ook niet toegestaan. Kortingen mogen ook niet buitensporig lang duren. Langer dan 3 maanden mag sowieso niet, zegt de ACM.