ACM gaat strijd aan met nepkortingen

ACM gaat strijd aan met nepkortingen

De toezichthouder heeft een leidraad gepubliceerd waarin wordt uitgelegd hoe winkeliers kortingen en prijzen mogen weergeven. 

De Autoriteit Consument & Markt heeft een leidraad gepubliceerd waarin wordt uitgelegd hoe winkeliers kortingen en prijzen mogen weergeven. De toezichthouder wil zo voorkomen dat consumenten op het verkeerde been worden gezet.

De belangrijkste basisregel is dat winkels en webshops de verlaagde verkoopprijs alleen mogen afzetten tegen de laagste prijs die zij in de 30 dagen ervoor rekenden. In dat geval mag de vorige prijs worden doorgestreept. "Een verkoper mag niet de indruk wekken dat consumenten een grotere korting krijgen dan daadwerkelijk het geval is." Anders doen consumenten mogelijk een aankoop die ze met de juiste informatie niet hadden gedaan, zegt de ACM.

Wat bijvoorbeeld niet mag, is reclame maken met '30 procent korting' of '50 euro korting' als de aangeboden prijs wordt vergeleken met een adviesprijs. De adviesprijs doorhalen, is ook niet toegestaan. Kortingen mogen ook niet buitensporig lang duren. Langer dan 3 maanden mag sowieso niet, zegt de ACM. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!