'Bijna helft consumenten let op duurzaamheid bij online shoppen'
Gepubliceerd op 30 september 2025 om 10:56
Bijna de helft van de consumenten (47 procent) houdt rekening met duurzaamheid bij een online aankoop. Tegelijkertijd hebben zij behoefte aan goede communicatie en begeleiding vanuit webwinkels om daadwerkelijk duurzamere keuzes te maken. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor, uitgevoerd onder ruim 5.000 Nederlandse consumenten.
Hoewel 47 procent van de consumenten aangeeft aan duurzaamheid mee te wegen bij een aankoop, blijken prijs en kwaliteit vaak doorslaggevend. Daar ligt juist een kans, volgens Paul Nijhof, interim-directeur van Thuiswinkel.org. "Duurzaam hoeft niet duur te zijn, al leeft dat beeld vaak wel. Door consumenten beter te informeren kunnen webwinkels hen helpen de impactvolle keuze te maken: bijvoorbeeld door te kiezen voor een product dat langer meegaat, omdat het goed onderhouden en gerepareerd kan worden."
Verpakking steeds belangrijker
Consumenten zien vooral verpakkingen en bezorging als belangrijke factoren om e-commerce verder te verduurzamen. Waar vorig jaar 22 procent van de consumenten duurzaam verpakken als belangrijkste verduurzamingsoptie noemde, is dat inmiddels gestegen naar 26 procent. Bovendien geeft ruim een derde aan sneller terug te keren naar een webshop die gebruik maakt van duurzamere verpakkingen. Ook bij elektrisch bezorgen is een duidelijke verschuiving zichtbaar: in 2021 werd nog 20 procent van de pakketten elektrisch bezorgd, in 2024 was dit 82 procent.
Rond duurzamer bezorgen bestaan echter veel misverstanden, weet Nijhof. Volgens hem denken veel consumenten dat een afhaalpunt altijd duurzamer is, maar dat is niet zo. "Dat is alleen duurzamer wanner de consument er lopend of met de fiets heengaat."
De monitor laat zien dat consumenten openstaan voor duurzame keuzes, maar vaak de juiste informatie missen. De webwinkel is daarbij hun belangrijkste bron. Volgens Nijhof is het aan de sector om helder te communiceren – van productinformatie tot retourbeleid, en van verpakkingen tot bezorgopties.