Detailhandel zet meer om, sterke groei online

Detailhandel zet meer om, sterke groei online

De detailhandel heeft in augustus 3,6 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het CBS. Het verkoopvolume steeg met 1,4 procent.

De foodsector realiseerde een omzetgroei van 3,9 procent. Supermarkten profiteerden het meest met een plus van 4,6 procent, terwijl speciaalzaken juist 0,6 procent minder omzet noteerden.

Ook de non-foodsector deed het beter dan vorig jaar (+3,4 procent). Vooral recreatieartikelen, kleding, schoenen, meubel- en woninginrichting en drogisterijen lieten groei zien. Doe-het-zelfzaken en elektronicawinkels zagen hun omzet daarentegen dalen.

Online bleef de groei stevig: de internetverkopen namen met 6,4 procent toe. Webwinkels boekten 7,8 procent meer omzet, multichannelers 4,3 procent. Vooral de online verkoop van voeding, drogisterijartikelen, elektronica en mode lag hoger dan een jaar eerder.

Reacties 1


Henk van Houwelingen 1 okt, 11:13

De omzet stijgt weliswaar, maar dat gebeurt onder het gesternte van een lagere volume en een hoge inflatie, lees kostenstijging. Als het gaat over geld verdienen en daarin ruimte vinden om te investeren, dan is dat er steeds minder. Neem daarbij de onzekerheid door oorlog, het politieke klimaat en de consument die de spaarrekeningen steeds verder vult, aankom je al snel bij uit bij economisch zwaar weer en in sectoren met lage marges worden erg gevoelig voor omvallen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!