Nederlandse consumenten zijn erg trouw aan hun ontbijtgewoonten. Van de Nederlanders heeft 78 procent al jaren dezelfde ontbijtgewoonten. Dat blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond, in opdracht van Kellogg’s. Veertig procent van de mensen eet al meer dan een decennium op dezelfde manier.

Brood is nog steeds het meest geliefde ontbijtproduct. Van de honderd landgenoten eten er 64 boterhammen in de ochtenduren. Ontbijtgranen komen op een tweede plaats met zeventien procent, gevolgd door drinkontbijt (zes procent). In het weekend eten de meeste mensen op dezelfde manier als tijdens de werkweek. Wel wordt er op zaterdag en zondag meer tijd uitgetrokken voor het ontbijt.

Bijna een op de drie consumenten consumeert niets in de ochtend. Zorgwekkend volgens Kellog’s’ voedingsdeskundige Elsina Battenberg: “Ontbijten is nodig om de dag goed te kunnen beginnen, het is zowel goed voor het lichaam als voor de hersenen. Wie niet ontbijt, kan zich minder goed concentreren.”