Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Closed en Deichmann.
Winnaar: Closed
Closed ging failliet, maar wordt nu toch gered. De eigenaarsfamilie van Marc O'Polo neemt het noodlijdende modemerk over. De Duitse familie Böck is sinds 1997 meerderheidsaandeelhouder van Marc O'Polo. Ook toezichthouder en voormalig Marc O'Polo-ceo Dieter Holzer krijgt een rol. Hij wordt de nieuwe ceo van Closed. Het modemerk was ten tijde van het faillissement actief in 6 Europese markten en exploiteerde ruim 40 winkels, waaronder 1 vestiging in Nederland, in Amsterdam. Over de nieuwe plannen is nog niets bekend gemaakt.
Verliezer: Deichmann
De Duitse milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) heeft de rechtszaak over misleidende duurzaamheidsclaims tegen Deichmann gewonnen. Het moederbedrijf van vanHaren had duizenden producten als 'duurzaam' gepresenteerd, zonder enige uitleg of bewijs van milieuvoordelen. De rechter bepaalde dat Deichmann zijn duurzaamheidsclaims moet intrekken en de reclame moet staken....
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Closed en Deichmann.
Winnaar: Closed
Closed ging failliet, maar wordt nu toch gered. De eigenaarsfamilie van Marc O'Polo neemt het noodlijdende modemerk over. De Duitse familie Böck is sinds 1997 meerderheidsaandeelhouder van Marc O'Polo. Ook toezichthouder en voormalig Marc O'Polo-ceo Dieter Holzer krijgt een rol. Hij wordt de nieuwe ceo van Closed. Het modemerk was ten tijde van het faillissement actief in 6 Europese markten en exploiteerde ruim 40 winkels, waaronder 1 vestiging in Nederland, in Amsterdam. Over de nieuwe plannen is nog niets bekend gemaakt.
Verliezer: Deichmann
De Duitse milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) heeft de rechtszaak over misleidende duurzaamheidsclaims tegen Deichmann gewonnen. Het moederbedrijf van vanHaren had duizenden producten als 'duurzaam' gepresenteerd, zonder enige uitleg of bewijs van milieuvoordelen. De rechter bepaalde dat Deichmann zijn duurzaamheidsclaims moet intrekken en de reclame moet staken. Jürgen Resch, federaal directeur van de DUH, is blij met de uitspraak: "De schoenenverkoper speelt met het groene imago zonder te zeggen wat 'duurzaamheid' überhaupt zou moeten betekenen. Wie reclame maakt met loze milieubeloften, bedriegt klanten – en dat is gewoon illegaal. Het feit dat het bedrijf de term inmiddels stilletjes heeft geschrapt, spreekt boekdelen."