Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: IKEA Nederland en Gucci/Chloé/Loewe.
Winnaar: IKEA Nederland
IKEA Nederland wist het afgelopen boekjaar meer omzet te realiseren. Dat is opvallend, want wereldwijd kende de Zweedse woonwarenhuisketen juist een afname. Dat blijkt uit cijfers van Ingka Group, verreweg de grootste franchisenemer van IKEA. De omzet in Nederland groeide met zo'n 2,5 procent naar 1,66 miljard euro. Het aantal bezoeken aan de 13 winkels steeg met 4,1 procent. Online bedroeg de toename 6,2 procent. Dat kanaal is inmiddels goed voor een derde van de omzet. De wereldwijde omzet daalde van 39,6 miljard naar 39 miljard euro. Volgens IKEA kwam dat doordat het inzette op lage prijzen. Dat zorgde wel voor meer bezoeken.
Verliezer: Gucci, Chloé en Loewe
Concurrentieverstorende prijsafspraken. Kent u die uitdrukking? De luxemerken Gucci, Chloé en Loewe in elk geval wel. Die kregen deze week in totaal een boete van ruim 157 miljoen euro aan de broek. Volgens de...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: IKEA Nederland en Gucci/Chloé/Loewe.
Winnaar: IKEA Nederland
IKEA Nederland wist het afgelopen boekjaar meer omzet te realiseren. Dat is opvallend, want wereldwijd kende de Zweedse woonwarenhuisketen juist een afname. Dat blijkt uit cijfers van Ingka Group, verreweg de grootste franchisenemer van IKEA. De omzet in Nederland groeide met zo'n 2,5 procent naar 1,66 miljard euro. Het aantal bezoeken aan de 13 winkels steeg met 4,1 procent. Online bedroeg de toename 6,2 procent. Dat kanaal is inmiddels goed voor een derde van de omzet. De wereldwijde omzet daalde van 39,6 miljard naar 39 miljard euro. Volgens IKEA kwam dat doordat het inzette op lage prijzen. Dat zorgde wel voor meer bezoeken.
Verliezer: Gucci, Chloé en Loewe
Concurrentieverstorende prijsafspraken. Kent u die uitdrukking? De luxemerken Gucci, Chloé en Loewe in elk geval wel. Die kregen deze week in totaal een boete van ruim 157 miljoen euro aan de broek. Volgens de Europese Commissie stond het drietal retailers niet toe om zelf de prijzen vast te stellen. Ook verboden ze de wederverkopers, in elk geval tijdelijk, kortingen aan te bieden. Volgens Brussel maakten Gucci, Chloé en Loewe zich jarenlang schuldig aan deze praktijken. Tot april 2023, toen de Europese Commissie invallen liet doen bij deze luxemerken.