Winnaar/verliezer van de week: IKEA Nederland en Gucci/Chloé/Loewe

Winnaar/verliezer van de week: IKEA Nederland en Gucci/Chloé/Loewe

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: IKEA Nederland en Gucci/Chloé/Loewe.


Winnaar: IKEA Nederland

IKEA Nederland wist het afgelopen boekjaar meer omzet te realiseren. Dat is opvallend, want wereldwijd kende de Zweedse woonwarenhuisketen juist een afname. Dat blijkt uit cijfers van Ingka Group, verreweg de grootste franchisenemer van IKEA. De omzet in Nederland groeide met zo'n 2,5 procent naar 1,66 miljard euro. Het aantal bezoeken aan de 13 winkels steeg met 4,1 procent. Online bedroeg de toename 6,2 procent. Dat kanaal is inmiddels goed voor een derde van de omzet. De wereldwijde omzet daalde van 39,6 miljard naar 39 miljard euro. Volgens IKEA kwam dat doordat het inzette op lage prijzen. Dat zorgde wel voor meer bezoeken.


Verliezer: Gucci, Chloé en Loewe

Concurrentieverstorende prijsafspraken. Kent u die uitdrukking? De luxemerken Gucci, Chloé en Loewe in elk geval wel. Die kregen deze week in totaal een boete van ruim 157 miljoen euro aan de broek. Volgens de...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: IKEA Nederland en Gucci/Chloé/Loewe.


Winnaar: IKEA Nederland

IKEA Nederland wist het afgelopen boekjaar meer omzet te realiseren. Dat is opvallend, want wereldwijd kende de Zweedse woonwarenhuisketen juist een afname. Dat blijkt uit cijfers van Ingka Group, verreweg de grootste franchisenemer van IKEA. De omzet in Nederland groeide met zo'n 2,5 procent naar 1,66 miljard euro. Het aantal bezoeken aan de 13 winkels steeg met 4,1 procent. Online bedroeg de toename 6,2 procent. Dat kanaal is inmiddels goed voor een derde van de omzet. De wereldwijde omzet daalde van 39,6 miljard naar 39 miljard euro. Volgens IKEA kwam dat doordat het inzette op lage prijzen. Dat zorgde wel voor meer bezoeken.


Verliezer: Gucci, Chloé en Loewe

Concurrentieverstorende prijsafspraken. Kent u die uitdrukking? De luxemerken Gucci, Chloé en Loewe in elk geval wel. Die kregen deze week in totaal een boete van ruim 157 miljoen euro aan de broek. Volgens de Europese Commissie stond het drietal retailers niet toe om zelf de prijzen vast te stellen. Ook verboden ze de wederverkopers, in elk geval tijdelijk, kortingen aan te bieden. Volgens Brussel maakten Gucci, Chloé en Loewe zich jarenlang schuldig aan deze praktijken. Tot april 2023, toen de Europese Commissie invallen liet doen bij deze luxemerken.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!