Shein opent in modehoofdstad Parijs: Provocatie of prima businessmodel?

Shein opent in modehoofdstad Parijs: Provocatie of prima businessmodel?

Parijs. De droom van iedere retailer. De mooiste flagshipstores, de grootste merken. Parijs. De modehoofdstad, waar merken als Louis Vuitton werden opgericht. Dat Parijs huist de eerste wereldwijde fysieke winkel van fastfashiongigant Shein.


De aankondiging

Het is begin oktober als Shein een aankondiging doet. En grote aankondigingen van dit merk leveren in Europa vaak reuring op. Shein gaat begin november zijn eerste fysieke winkel openen. De Chinese e-commercegigant doet dat op de zesde verdieping van warenhuis BHV, hartje Parijs, met zicht op de Notre-Dame. En daar is de reuring, maar dit keer bemoeien zich er wel heel veel mensen en instanties mee.


De reacties

Allereerst reageert Frédéric Merlin en hij is positief. De ceo van SGM, die winkels exploiteert via BHV en Galeries Lafayette: "De lancering trekt een jongere klantenkring richting de winkelcentra. Jongeren kunnen op dezelfde dag nu een Shein-item en een designerhandtas kopen."

De eerste tegenreactie komt vanuit 'zijn eigen kamp': "Galeries Lafayette is het grondig oneens met deze beslissing met betrekking tot de positionering en...

Parijs. De droom van iedere retailer. De mooiste flagshipstores, de grootste merken. Parijs. De modehoofdstad, waar merken als Louis Vuitton werden opgericht. Dat Parijs huist de eerste wereldwijde fysieke winkel van fastfashiongigant Shein.


De aankondiging

Het is begin oktober als Shein een aankondiging doet. En grote aankondigingen van dit merk leveren in Europa vaak reuring op. Shein gaat begin november zijn eerste fysieke winkel openen. De Chinese e-commercegigant doet dat op de zesde verdieping van warenhuis BHV, hartje Parijs, met zicht op de Notre-Dame. En daar is de reuring, maar dit keer bemoeien zich er wel heel veel mensen en instanties mee.


De reacties

Allereerst reageert Frédéric Merlin en hij is positief. De ceo van SGM, die winkels exploiteert via BHV en Galeries Lafayette: "De lancering trekt een jongere klantenkring richting de winkelcentra. Jongeren kunnen op dezelfde dag nu een Shein-item en een designerhandtas kopen."

De eerste tegenreactie komt vanuit 'zijn eigen kamp': "Galeries Lafayette is het grondig oneens met deze beslissing met betrekking tot de positionering en praktijken van dit ultrasnelle modemerk dat in tegenspraak is met zijn aanbod en waarden." Het warenhuis wil geen Shein-winkels en claimt dat het zelfs in strijd is met de franchiseovereenkomst.

Om de daad bij het woord te voegen, heeft Galeries Lafayette besloten om de samenwerking stop te zetten met de winkelcentra waarin eveneens Shein-winkels zullen komen. Volgens de Franse krant Le Monde worden de locaties in Angers, Dijon, Grenoble, Le Mans, Limoges, Orléans en Reims omgedoopt tot BHV's.


Galeries Lafayette krijgt bijval van de Parijse burgemeester Anne Hidalgo. Zij uit publiekelijk haar zorgen over de opening, omdat ze graag de 'duurzame lokale handel' wil beschermen. Yann Rivoallan, voorzitter van de modewinkelvereniging in Frankrijk, is feller in zijn bewoordingen. Hij stelt dat een Shein-megastore 'tientallen Franse merken zal vernietigen en de markt zal overspoelen met wegwerpproducten'. De uitspraak is gebaseerd op meerdere deskundigen die al tijden roepen dat Shein ervoor zorgt dat authentieke Franse merken door de concurrentie van Shein kapot gaan.


Tot slot hebben ook de medewerkers van de warenhuizen er een mening over. Om die duidelijk te maken kozen ze ervoor om vrijdag 10 oktober, minder dan een week na de aankondiging, te protesteren in de managementhal van warenhuis BHV. Het ging toen om tientallen protestanten. "Onze klanten zijn al vertrokken omdat ze niet kunnen vinden wat ze willen, maar ze zijn ook bezorgd en keuren de komst van Shein niet goed", aldus BHV-werknemers tegen Reuters.

BHV MaraisDe BHV voordat Shein erin zat


Waarom Parijs?

De tegenstand lijkt daarmee echt overweldigend, maar toch kiest Shein voor Parijs. Een gekke keuze is dat bedrijfsmatig echter niet, zegt Dana Thomas, fashionredacteur in Frankrijk, tegen France24: "De beslissing om een fysieke winkel te openen komt nadat Frankrijk een wet heeft aangenomen die zorgt dat er een tarief van 10 euro per online gekocht kledingstuk als belasting wordt ingevoerd. Door een fysieke winkel te openen, kan Shein deze extra kosten omzeilen."

Hetzelfde geldt voor de hele EU. Zowel de Europese Unie als de Verenigde Staten zijn druk doende om importheffingen te regelen (zie kader). Dat Shein voor Frankrijk kiest, komt mogelijk ook doordat dat land de nieuwe regels als eerste lijkt in te voeren.

Buiten de praktische redenen, halen verschillende experts ook aan dat het een bewuste provocatie is om juist in Parijs de eerste winkel te openen. "De komst van Shein naar BHV is een echte provocatie, vooral omdat de Nationale Assemblee en de Senaat onlangs een wet hebben aangenomen om ultrasnelle mode aan banden te leggen", zegt senator Ian Brossat.

Het deel van provocatie wordt door Shein overigens ontkend, hoewel ceo Donald Tang wel aangeeft dat Parijs niet per se de beste plek is voor Shein om een winkel te openen. "Shein is vooral populair in landelijke gebieden, waar klanten minder opties hebben voor modieuze kleding." Dan rijst de vraag waarom het bedrijf dan niet in bijvoorbeeld Angers is begonnen.


Frankrijk vs Shein

Nog een opvallende reden voor de opening in Frankrijk is het feit dat de Shein niet bepaald warm ontvangen wordt door de verschillende instanties. Alleen al in 2025 legden Franse toezichthouders in totaal 191 miljoen euro aan boetes op. Daarvan was 150 miljoen euro vanwege het niet goed omgaan met privacy. Ook kreeg het bedrijf een hoge boete voor nepkortingen, waardoor de Franse consument flink zou zijn benadeeld. Daarnaast werkte de Franse evenknie van de Consumentenbond mee aan een onderzoek waarin Shein erop werd gewezen dat veel van de producten niet voldoen aan de EU-norm. Shein besloot daarop de onveilige producten direct uit het assortiment te halen.

Deze week was er opnieuw ophef. De Franse minister van financiën dreigde Shein te verbieden als er bepaalde sekspoppen zouden worden blijven verkocht via het platform. De poppen vertoonden een kinderlijk uiterlijk. Ook nu was Shein er weer als de kippen bij. Alle 'volwassenenproducten' zijn voorlopig van het platform gehaald. Met het snelle handelen hoopt Shein op wat clementie van de autoriteit, maar dat er met argusogen wordt gekeken naar de Chinese e-commercegigant moge duidelijk zijn.

Shein Tokyo


De opening

Op 5 november om 13.00 uur ging de Shein-winkel in hartje Parijs dan echt open. Buiten stonden demonstranten en er was veel politie op de been. Er was wel wat lef voor nodig om naar binnen te gaan, maar die klanten waren er. Al uren voor de opening vormde zich een lange rij nieuwsgierige shoppers. Volgens lokale media was de sfeer grimmig, waardoor van een feestelijke opening voorlopig geen sprake was.


Hoe verder?

Er staan dus nog meer fysieke Shein-winkels op de planning. Die komen in de eerder genoemde winkelcentra verspreid over Frankrijk. Over andere markten is vooralsnog niet gesproken.

Feit is dat Shein zijn deuren heeft geopend - het is ook deze week weer het meest besproken modemerk. Advertenties, die de Franse regering op termijn wil gaan verbieden als het over fastfashion gaat, lijken gezien alle aandacht niet nodig voor Shein. Voor BHV is de vraag: weegt alle commotie op tegen de waarde van Shein binnenhalen? De tijd zal het leren.

Kijken we verder dan Frankrijk, dan zal ook elders moeten blijken hoe het verder gaat. Zwichten warenhuizen als de Bijenkorf, KaDeWe en Selfridges straks ook voor het grote geld van Shein als dit een succes blijkt? Het merk heeft in Nederland bijvoorbeeld al geproefd aan een fysieke winkel in de vorm van een pop-up. Waarom zou ons land niet het volgende zijn?

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!