Winkelgedrag hangt van meer factoren af dan alleen het winkelaanbod
Gepubliceerd op 23 november 2004 om 00:00
Wie winkelt, hoelang en wanneer dat wordt gedaan, hangt van meer factoren af dan alleen het winkelaanbod. De tijd die het winkelend publiek doorbrengt is voor winkeliers en vastgoedondernemers van groot belang. Ook voor steden in het algemeen is een goed winkelklimaat van groot belang. Een goed winkelklimaat lokt namelijk, samen met de horeca en de culturele sector, dagjesmensen. Ook kan het de beter gesitueerde middenklasse aan een stad binden. Die ontwikkeling heeft een direct effect op de lokale economie, maar ook een indirect effect in de vorm van hoogwaardige werkgelegenheid. Dat heeft er mee te maken dat ondernemingen zich vaak het liefst vestigen op plaatsen waar aantrekkelijke werknemers wonen. De Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder besteedde in 2000 gemiddeld zo`n drie uur per week aan winkelen en boodschappen doen. Gemiddeld genomen hebben Nederlanders het de afgelopen jaren steeds drukker gekregen. De wekelijkse hoeveelheid vrije tijd die mensen hebben is aanzienlijk afgenomen. Toch heeft winkelen als vrijetijdsbesteding gelijke tred gehouden. Dat heeft er onder andere mee te maken dat winkelen een aantrekkelijke vrijetijdsbesteding is gebleven.
Reacties 0