Er komt een onderzoek naar de hoogte van de servicekosten voor winkelpanden. Dat onderzoek is ingesteld door de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). De kosten stegen de laatste paar jaar in bepaalde plaatsen tot bijna eenderde van de huurprijs.

RND zegt veel klachten binnen te krijgen over de hoge servicekosten van panden. Een veelgehoorde klacht is dat de servicekosten vooraf als voorschot moeten worden betaald. Waarna aan het eind van het jaar een naheffing kan volgen omdat de servicekosten te laag waren ingeschat. “Ook afrekeningen worden soms te laat ontvangen, waardoor de werkelijk gemaakte kosten achteraf moeilijk te controleren zijn”, aldus Pieter Walraven, secretaris van RND’s Werkgroep Servicekosten.

Omdat de beheerders en verhuurders van panden een percentage van de servicekostenheffingen ontvangen, is er volgens de RND geen incentive voor deze partijen om efficiënt met de kosten om te springen. Bij drie winkelcentra in Amsterdam, Rotterdam en Heerlen was de situatie volgens de raad zo erg, dat er aanleiding werd gezien voor een onderzoek.

Het RND-onderzoek moet uitwijzen of de geheven servicekosten goed besteed worden. Ook moet blijken of de heffingen in verhouding staan tot de daadwerkelijk verleende diensten.