De display is het meest effectieve instore communicatiemiddel, maar retailers hebben er geen aandacht voor”. Die mening uitte Bram Nauta van marketingbureau POPAI vorige week op het Euroforum-congres Verleiding op de winkelvloer. “Een display verhoogt aanmerkelijk het succes van de instore communicatie, een retailer creëert zo visibiliteit buiten het schap”, aldus Nauta.

De criteria om een display te plaatsen zijn het uiterlijk van het scherm en het lopen van promotieacties. Ruimtegebrek en een gebrekkige kwaliteit doen retailers van displays afzien. De grootste rem op de integratie van meer schermen zijn de vastgeroeste denkbeelden van de winkelier. Volgens hem zijn schapmateriaal, posters en kaarten meer doeltreffende communicatiemiddelen.

Een case studie bij Kruidvat wijst uit dat slechts de helft van de vestigingen de displays gebruikt die het hoofdkantoor ter beschikking stelt. Ruimtegebrek is het motief om de schermen in de verpakking te laten. Bij de coördinatie liep het al eens fout. Een enkele winkel ontving geen displays, een andere maar liefst drie.

Voor meer nieuws op scheidslijn tussen technologie en retail, lees RetailTech.nl.