“Retail blijft mensenwerk”

Toen Matthijs van der Lely in 2001 aantrad bij Boekhandelsgroep Nederland, trof hij een verlieslijdend bedrijf aan. Inmiddels liggen de zaken volkomen anders. In 2005 behaalde BGN met 5,8 miljoen euro – een stijging van 47,7 miljoen euro – het hoogste bedrijfsresultaat uit de geschiedenis. Het nettoresultaat groeide nog harder, met 68,4 procent naar 3,4 miljoen euro.

Van der Lely: “Internationaal gezien doen we het naar verhouding heel behoorlijk en in Nederland groeien we wat de Nederlandse literatuur als productgroep betreft sneller dan de concurrentie. De gemiddelde stijging van deze categorie is drie procent en wij zitten op een toename van bijna twaalf procent.”

Een ommezwaai die alleen mogelijk was middels stevig ingrijpen. “Een sanering was onontbeerlijk. De eerste drie jaar stonden dan ook in het teken van snijden en kostenbesparingen. We zijn gaan managen op cash en liquiditeit. Kortom: alle kranen gingen dicht en verliesgevende onderdelen werden gestopt of verkocht. De afgelopen twee jaar stonden in het teken van een verdere groei.”

Het gehele interview met Matthijs van der Lely is te lezen in het julinummer van RetailTrends, dat op 6 juli verschijnt

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!