Consumenten moeten worden gestimuleerd om vaker met pin- of chippas af te rekenen. De kosten van het betalingsverkeer kunnen op die manier worden teruggedrongen. Dat stelde directeur Klopper van de Nederlandsche Bank (DNB) gisteren. “Een bordje aan de kassa waarop staat ‘Pinnen kost 20 cent’ helpt echt niet. Dat bordje moet daar weg.”

Klopper deed zijn uitspraken bij de presentatie onderzoeksresultaten over betalingsverkeerkosten voor banken. Uit dat onderzoek blijkt onder meer dat de banken in ons land vorig jaar 23 miljoen euro hebben moeten toeleggen op betaaldiensten.

Directeur Van der Noordaa van de Nederlandse Vereniging van Banken, mede-initiatiefnemer van het onderzoek: "De cijfers leren dat de banken een ongezonde uitgangspositie hebben, omdat ze verlies maken op zo'n belangrijk onderdeel. Het komt door de ongezonde structuur, waarbij consumenten geen prikkel krijgen om efficiënt te betalen. Er staat nog altijd een straf op het pinnen van lage bedragen."

Het Platform Detailhandel interpreteert de onderzoeksresultaten minder negatief dan de bankorganisaties. Bestuurder Van den Broek: “We constateren dat het wel meevalt met de grote verliezen. Het kost minder dan de banken altijd hebben geroepen." Naast contant geld vormen ook betaalrekeningen en overboekingen belangrijke kostenposten voor de banken.