Reisbranche kan scoren met unieke producten
Gepubliceerd op 29 november 2004 om 00:00
Reisbedrijven hebben de grootste kans op succes als zij zich onderscheiden met een goede service waarmee hoge marges behaald kunnen worden. Klanten zijn namelijk bereid te betalen voor bijzondere dingen. Dat is een van de conclusies van het om de vier jaar gehouden onderzoek `Trends in Travel` van Capgemini. De onderzoekers hebben 23 bedrijven uit de verschillende delen van de reisbranche ondervraagd. Moderne klanten zijn veeleisend en willen het beste product met de beste service tegen de laagste prijs, zo blijkt uit het onderzoek. Een andere uitkomst is dat klantgedrag steeds minder voorspelbaar is. Volgens de onderzoekers moeten touroperators opnieuw definieren wie zij zijn en strategische keuzes maken. Zo zouden reisbureaus een customer relationship management (crm-) strategie moeten ontwikkelen om klanten aan zich te binden. Tevens moeten reisbedrijven volgens Capgemini op zoek gaan naar iets bijzonders; dingen bieden die de klant zelf niet voor elkaar kan krijgen. Ook unieke combinaties doen het goed bij de klant, zoals een fietsvakantie gecombineerd met het vervoer van de bagage.
Reacties 0