Heineken behoort niet langer tot de honderd meest waardevolle merken ter wereld. Dat blijkt uit een jaarlijkse top honderd van merken, uitgebracht door Businessweek en Interbrand. Vorig jaar stond de bierbrouwer nog op de honderdste plaats.

Nederlandse bedrijven die nog wel in de lijst staan zijn Philips (48ste) en ING (85ste). Beide concerns zagen hun merkwaarde toenemen.

Coca-Cola is het meest waardevolle merk, volgens deze lijst, gevolgd door Microsoft, IBM, General Electronics en Intel. McDonald’s staat op een achtste plaats. Ikea staat op de 41ste plaats. Starbucks zag zijn merkwaarde sterk toenemen, met twintig procent. Alleen Google groeide harder.

Overigens staat een concern als Wal-Mart niet in de lijst. “Om voor de lijst in aanmerking te komen, moet een merk ten minste 2,7 miljard dollar waard zijn, ongeveer eenderde van de inkomsten buiten het eigen land genereren, vrij beschikbare marketing en financiële gegevens hebben, en bekend zijn bij een breder publiek dan alleen de directe klantenkring”, aldus een begeleidende verklaring bij de lijst.