Consument vindt prijstelling soms onrechtvaardig

De rechtvaardigheid van prijzen staat in verhoogde belangstelling nu consumenten zich zorgen maken over onder meer de olieprijs, vergoedingen voor artsen en de prijzen van medicijnen. Ook een test van internetwinkel Amazon, die uitwees dat dezelfde dvd`s in verschillende van de eigen winkels sterk in prijs kunnen wisselen, was aanleiding tot veel discussie. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat meerdere groepen consumenten best bereid zijn om andere prijzen te betalen voor hetzelfde product. Volgens de onderzoekers zijn consumenten in te delen in twaalf verschillende groepen, elk met hun eigen prijsvoorkeur. Bij sommige consumenten kan een gedifferentieerde prijsstelling echter leiden tot gevoelens van onrechtvaardigheid. Dit hangt vooral samen met de gelijkheid die consumenten zien tussen de producten. Indien ondernemers er beter in slagen om de verschillen tussen de producten te benadrukken, zal dit gevoel van onrechtvaardigheid afnemen. Het winnen van het vertrouwen van de consument, bijvoorbeeld door het opbouwen van een langdurige relatie, kan deze gevoelens eveneens wegnemen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!