4,6% meer uitgegeven aan lange vakanties

Hoewel de totale uitgaven aan vakanties de laatste jaren constant blijven, geeft de consument meer uit aan lange vakanties. Vorig jaar gaven Nederlanders 11,3 miljard euro uit aan langere reizen. Dat is vijfhonderd miljoen euro meer dan in 2002. De totale vakantiebestedingen lagen vorig jaar op 12,8 miljard euro. Korte trips hebben dus te lijden onder de lange. Dat blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Van de bestedingen komt 85 procent in het buitenland terecht. De Franse en Spaanse economieën profiteren het meest van de Nederlandse toerist. Die geeft in die landen respectievelijk 1,2 en 1,1 miljard euro uit. In eigen land geeft de Nederlanders zo’n 1,7 miljard euro uit.

Stedelingen geven overigens zo’n honderd euro meer uit per vakantie dan inwoners van kleinere gemeenten. Alleenstaanden spenderen het meest, gemiddeld 850 euro per persoon. Ze worden gevolgd door huishoudens zonder kinderen (801 euro per persoon). Gezinnen met kinderen geven beduidend minder uit per persoon: 440 euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!