Verkoop van sigaretten vermindert door accijnsverhoging

De tabaksindustrie verwacht in 2005 een daling van 12 tot 15% in sticks. De accijnsverhoging wordt hier als belangrijkste oorzaak van gezien. Ook de leeftijdsgrens van 16 jaar en het verbod op rookreclame dragen hun steentje bij. Het afgelopen jaar werd per hoofd van de bevolking 164 euro aan sigaretten uitgegeven. Dit komt neer op 2.656 miljoen euro en meer dan 17 miljard sigaretten. Aan shag- en pijptabak werd per persoon 57 euro uitgegeven en aan sigaren slechts 8,58 euro. De meeste sigaretten (35,4%) worden via de supermarkt verkocht. Met 26,6% staan benzinestations op de tweede plaats, gevolgd door tabaks- en gemakszaken (24,8%). De verkoop via automaten is bij deze cijfers niet meegenomen. De Europese sigarenverkoop is al jaren aan het dalen. Nederland vormt hierop geen uitzondering. Met een marktaandeel van 25,6% was Marlboro ook in 2003 het best verkochte sigarettenmerk. In de top tien komt Marlboro ook nog voor op de plaatsen 2 en 9, met respectievelijk Light en Medium. Camel staat op de derde plaats met een marktaandeel van 8,6%. Opvallend is dat private labels een steeds groter marktaandeel krijgen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!