Internationale bedrijven verdringen Nederlandse winkels
Gepubliceerd op 3 december 2004 om 00:00
Internationale bedrijven krijgen een steeds groter aandeel in de Nederlandse winkelruimte. Internationale formules als Hennes & Mauritz, Ikea en Aldi integreren steeds meer in de detailhandel. Dit blijkt uit een onderzoek van vastgoedadviseurs Jones Lang LaSalle. Sommige internationale bedrijven mislukken echter in Nederland. Het onderzoek komt met een aantal faal- en succesfactoren voor de Nederlandse winkelmarkt. Je bewust zijn van de Nederlandse winkelstructuur wordt gezien als een van de belangrijkste succesfactoren. Verzorgingsgebieden en de afstand tot andere winkelgebieden zijn klein in dit land. Te veel nieuwe vestigingen ineens kan zodoende leiden tot concurrentie binnen hetzelfde bedrijf. Daarnaast worden specialisatie, een focus op kwaliteit en lage prijzen en kennis van het bank- en verzekeringswezen als succesfactoren genoemd. Het onderschatten van de bescherming van de Nederlandse binnensteden is een belangrijke faalfactor. Buitenlandse bedrijven lopen vaak tegen deze beperkingen op. Ook managers uit het eigen land, het domweg kopieren van een formule en het onderschatten van regionale verschillen zijn faalfactoren.
Reacties 0