Reclamecampagnes zijn steeds korter effectief. Consumenten zien zo veel reclame dat ze snel verveeld raken. Het logische gevolg is dat reclamecampagnes niet meer gecreeerd worden om lang mee te gaan. Waarom veel geld investeren in reclame die na korte tijd alweer vervangen moet worden? Dat de kwaliteit van de campagne hier onder te lijden heeft is duidelijk; net als het feit dat goedkopere campagnes een nog kortere levenscyclus zullen hebben. Volgens sommige marktanalisten is reclame minder lang effectief geworden doordat de reclame-industrie de doelgroep slecht kent. Men gaan ervan uit dat ze de aandacht van de consument slechts enkele seconden vast kunnen houden en vergeten hoeveel oudere consumenten er zijn. Een andere factor die juist langer durende campagnes vereist zijn de restricties op reclame voor ongezond geachte producten als alcohol en fast food. Om hetzelfde bereik te houden dient dergelijke reclame een langere levenscyclus te krijgen. Sommige adverteerders lossen het probleem anders op. Ze brengen dezelfde campagnes met een tussenpoos van jaren steeds opnieuw onder de aandacht.
Levenscyclus van reclame wordt steeds korter
Gepubliceerd op 29 juli 2004 om 00:00
Reacties 0