Tabaksbranche blijft op gebied van ICT achter bij overige detailhandel
Gepubliceerd op 7 december 2004 om 00:00
De ondernemers in de tabaks- en gemaksbranche blijven achter bij de overige detailhandel op het gebied van internet, computers, automatisering en ICT-apparatuur. Dat blijkt uit cijfers van het EIM die het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) bekend heeft gemaakt. Het blijkt dat minder dan de helft (49%) van de ondernemers in de tabaks- en gemakssector toegang heeft tot internet. Bij de andere detaillisten is dat gemiddeld 59%. Slechts 13% van de ondernemers in de rookwarenbranche heeft een eigen website. Bij de overige detailhandel is dat gemiddeld 28%. Die lage cijfers hebben volgens brancheorganisatie NSO te maken met het verbod op tabaksreclame op het internet. Op het gebied van het gebruik van ICT-apparatuur blijft de tabaks- en gemaksbranche ook achter bij de rest van de detailhandel. Met betrekking tot de computer gaat het om 62 tegen respectievelijk 77%. Bij de mobiele telefoons gaat het om 53 tegen 63%. Het gebruik van de betaalautomaat doet het in de tabaksbranche echter beter met 72 tegen 66%. Op het gebied van kantoorautomatisering scoort de tabaksbranche ongeveer gemiddeld met 56 tegen 59%.
Reacties 0