Co-branding biedt goede mogelijkheid om aan huismerkdruk te ontkomen
Gepubliceerd op 8 december 2004 om 00:00
Er is weinig ruimte voor A-merken in het verssegment en ook de toekomst ziet er wat dat betreft niet rooskleurig uit. Huismerken krijgen daarentegen wel een steeds belangrijkere rol toebedeeld. Een van de weinige mogelijkheden om te ontsnappen aan de druk van de huismerken is om aan co-branding te doen. Daarbij gaat het om samenwerking tussen verschillende bedrijven, waarbij de namen in feite worden gecombineerd als afzender richting consument. Bekende voorbeelden van co-branding zijn het koffiezetsysteem Senseo Crema van Douwe Egberts en Philips en de thuistapinstallatie BeerTender dat ontwikkeld is door Heineken en Krups. Co-branding is een nieuwe fenomeen in het verssegment en het biedt vooral kansen voor het topsegment in vers. Dat bleek tijdens het tweede Merkbaar Vers-congres, dat in april van dit jaar werd georganiseerd door het European Institute for Brand Management (EURIB). Op het congres werd duidelijk dat het geen gunstige tijd is om A-merken in vers te lanceren. Steeds meer supermarktketens profileren hun eigen formule namelijk als merk. Bij Albert Heijn ligt het omzetaandeel van het huismerk, inclusief vers, bijvoorbeeld op bijna 50%.
Reacties 0