Prettige vormgeving winkelcentrum is niet voldoende om consumenten te lokken

De Nederlandse winkelcentra ondervinden in toenemende mate concurrentie. Dat heeft voornamelijk te maken met een veranderd consumentengedrag, overcapaciteit van de winkelvastgoedmarkt en minder beperkingen van de overheid. Deze en andere ontwikkelingen gaven aanleiding om de invloed van de vormgeving van een winkelcentrum te onderzoeken op het consumentengedrag. Het betreft een afstudeeronderzoek van Sander van Bodegraven van de TU Delft. Een belangrijke conclusie is dat een prettige vormgeving van een winkelcentrum lang niet voldoende is om consumenten te lokken. Aan de hand van interviews en eerder onderzoek kan geconcludeerd worden dat het winkelaanbod de belangrijkste kernkwaliteit is. Factoren die een negatieve invloed kunnen hebben zijn `parkeergelegenheid` en `schoon en veiligheid`. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de vormgevingskenmerken `materialisering`, `breedte van de loopstraten` en `wel of geen aanwezigheid van groen` een belangrijke rol spelen in het consumentengedrag. Verder bleek dat de factoren `overdektheid`, `donkere materialisering`, `kromming in de loopstraten` en `aanwezigheid van groen en kunst` een significante plezieremotie oproepen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!