Prettige vormgeving winkelcentrum is niet voldoende om consumenten te lokken
Gepubliceerd op 8 december 2004 om 00:00
De Nederlandse winkelcentra ondervinden in toenemende mate concurrentie. Dat heeft voornamelijk te maken met een veranderd consumentengedrag, overcapaciteit van de winkelvastgoedmarkt en minder beperkingen van de overheid. Deze en andere ontwikkelingen gaven aanleiding om de invloed van de vormgeving van een winkelcentrum te onderzoeken op het consumentengedrag. Het betreft een afstudeeronderzoek van Sander van Bodegraven van de TU Delft. Een belangrijke conclusie is dat een prettige vormgeving van een winkelcentrum lang niet voldoende is om consumenten te lokken. Aan de hand van interviews en eerder onderzoek kan geconcludeerd worden dat het winkelaanbod de belangrijkste kernkwaliteit is. Factoren die een negatieve invloed kunnen hebben zijn `parkeergelegenheid` en `schoon en veiligheid`. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de vormgevingskenmerken `materialisering`, `breedte van de loopstraten` en `wel of geen aanwezigheid van groen` een belangrijke rol spelen in het consumentengedrag. Verder bleek dat de factoren `overdektheid`, `donkere materialisering`, `kromming in de loopstraten` en `aanwezigheid van groen en kunst` een significante plezieremotie oproepen.
Reacties 0