Leveranciers bouwmarkten schakelen over op impulsproducten
Gepubliceerd op 9 december 2004 om 00:00
Bouwmarkten bieden dikwijls producten aan die niet tot de vaste omzet behoren. Dvd-spelers, bureaustoelen en tafelvoetbaltafels zijn regelmatig te verkrijgen bij bouwmarkten, evenals andere branchevreemde producten. Hiermee richten de markten zich op impulsaankopen van consumenten. De toeleverende bedrijven van bouwmarkten ontwikkelen zich dan ook steeds meer tot impulsleveranciers. Zo is bijvoorbeeld het bedrijf Starink in vijf jaar uitgegroeid van kassabakspecialist tot leverancier van impulsproducten. Volgens commercieel directeur Bert Holtvluwer stelt die overstap heel andere eisen aan zijn bedrijf, met name op het gebied van inkoop, logistiek, service merchandising en communicatie. Impulsproducten hebben voor de leveranciers als voordeel dat er relatief weinig over de verkoopprijs hoeft te worden nagedacht. Voor impulsproducten is de consument immers sneller bereid de portemonnee te trekken. Voor de leveranciers zijn merchandisers van groot belang. Zij vormen de zogenaamde voelsprieten van de bedrijven voor de hele markt. Wekelijks inventariseren zij wat wel en wat niet verkoopt.
Reacties 0