Meeste doe-het-zelf winkels boeken in 2004 en 2005 geen omzetgroei

De doe-het-zelfbranche ondervindt de negatieve gevolgen van de aanhoudend slechte economie. Slechte enkele ondernemers behalen in 2004 of 2005 omzetgroei. Toch blijft de branche bereid te investeren. Dit blijkt uit het jaarlijkse rapport Cijfers & Trends van Rabobank. Door de onverminderde populariteit van klussen in en rond het huis zullen de bouwmarkten naar verwachting in aantal toenemen en bovendien wel omzetgroei blijven vertonen. Nu de bestedingen aan dhz-artikelen stagneren moet groei vooral komen van verbreding van het assortiment met branchevreemde artikelen. De sterke (prijs)concurrentie zal productiviteit en rendement onder druk blijven zetten. De grote marktpartijen streven naar expansie in het buitenland vanwege de schaalvoordelen. Gespecialiseerde aanbieders zullen marktaandeel kwijtraken aan grote vestigingen. Zij zullen de klant meerwaarde moeten bieden door een onderscheidende winkelinrichting, persoonlijke benadering, adviezen en flexibel inspelen op nieuwe trends. Bovendien moeten zij hun kostenstructuur beter beheersen en waar mogelijk bezuinigen. Samenwerking kan in sommige gevallen uitkomst bieden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!