Belgische kroegbazen zijn niet te spreken over de nieuwe Jupiler-glazen van brouwer Inbev. Deze hebben namelijk 2,5 centiliter meer inhoud dan de vorige glazen. Daarom hebben horecaorganisaties een klacht ingediend bij de Belgische Raad voor de Mededinging.
“We tappen per glas dus meer, bier, maar kunnen de prijs niet verhogen”, verklaart Jan de Haas (voorzitter Horeca Vlaanderen) de woede. Inbev misbruikt op deze manier de dominantie marktpositie, aldus de organisaties. “Onder het mom van nieuwe glazen met een nieuw logo werden alle oude glazen plots uit de markt gehaald.” Per vat verliest een café nu 22 euro door de nieuwe glazen, aldus De Haas.
Inbev verklaart dat de glazen een maatstreep hebben op het niveau van 25 centiliter. Een woordvoerder: “Dat laat ruimte voor een schuimkraag van drie centimeter.” De Haas: “Het glas is gewoon groter. Ik kan geen glas bier verkopen dat niet helemaal gevuld is. Het alternatief is een dikkere schuimkraag, maar dat noemen we hier een ‘kermispint.’”
Belgische kroegbazen boos om bierglazen
Gepubliceerd op 29 september 2006 om 00:00
Reacties 0