Consument wil duurzame producten, mits ze goedkoop zijn

Consumenten zien duurzame producten nog ten onrechte als te duur. Ook hangt er een zweem van amateurisme rond. Dat slaat nergens op, aldus Jan Hoijtink, auteur van het boek `Van geitenwollen sokken naar design jeans`. In dat boek onderzoekt Hoijtink de barrieres die er bij het bedrijfsleven zijn voor het duurzaam produceren van goederen. Duurzaamheid is `hot` bij de overheid en bij het bedrijfsleven. Het programma `Marktkansen voor Duurzame Producten` van het Nido, het Nationaal Initiatief voor Duurzame Ontwikkeling, zet zich in voor het ontwikkelen van markten voor duurzame consumentenproducten en -diensten. Het RIVM onderzoekt de visies en wensen die er leven bij consumenten. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de consument het milieu en het welzijn van de medemens belangrijk vindt. Het is daarom vreemd dat er slechts een kleine groep `groene koplopers` is die duurzame producten koopt. De hoge prijs van duurzame producten is een belangrijke drempel voor consumenten. Ook speelt vaak het gevoel bij de consument dat hij of zij de enige is en dat het aanschaffen van duurzame producten verwordt tot een druppel op een gloeiende plaat.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!