A-merken worden uit het supermarktschap verdreven
Gepubliceerd op 14 december 2004 om 00:00
Huismerken nemen steeds meer schapruimte in. Door de prijzenoorlog worden de A-merken steeds meer verdrongen door de huismerken, waarmee grootgrutters proberen elkaar zoveel mogelijk marktaandeel af te snoepen. Voor de supermarkten levert het huismerk bovendien een grotere marge op. De huismerken worden gebruikt voor de strategische positionering van de supermarkten. De vraag is echter in hoeverre dat geslaagd is. Uit onderzoek van Consult Brand Strategy blijkt dat huismerken voor de consument nauwelijks onderscheidend zijn. Van de A-merken is 95% nog altijd meer onderscheidend dan de huismerken. De Nederlandse consument beoordeelt de huismerken als zwak. Volgens Andre Soff van Consult Brand Strategy redeneren de supermarkten verkeerd. Huismerken gebruiken de kracht van een winkelformule in plaats van andersom, aldus Soff. Consumenten komen niet naar een supermarkt voor het huismerk. Uit onderzoek van MarketResponse blijkt dat huismerk van Jumbo door consumenten het meest wordt gewaardeerd op prijsniveau, kwaliteit en keus. Daarmee blijft Jumbo de huismerken van C1000, Hoogvliet, Nettorama, Plus en Albert Heijn voor.
Reacties 0