Prijsverhoging kan resultaten verbeteren
Gepubliceerd op 20 augustus 2004 om 00:00
Het resultaat van bedrijven kan sterk verbeteren als de prijs een paar procenten stijgt. In sommige gevallen kan het resultaat zelfs met 50% verbeteren. Ondernemers zijn huiverig voor het verhogen van de prijs, aangezien dit het risico met zich meebrengt dat klanten weggejaagd worden. De klant is echter op zoek naar een goede prijs-kwaliteitverhouding. Een hogere prijs wordt geaccepteerd als de service, kwaliteit en zekerheid voor de klant toenemen. De klant is bereid meer te betalen als de prijs in zijn of haar ogen gerechtvaardigd is. Het zakenblad Bizz schetst een aantal tactieken om klanten een hogere prijs te laten betalen. Een daarvan is het voorrekenen van de prijs aan de klant. Dit verbetert het beeld van de totaalprijs in de perceptie van de klant. Een andere tip is het aanbieden van het hoofdproduct tegen een lage prijs, terwijl op de extra`s en accessoires een flinke winstmarge geplaatst wordt. Ook raadt Bizz aan om de verschillende klanten verschillend te behandelen. Door in te spelen op specifieke wensen van de klant is het mogelijk om de winstgevendheid te vergroten.
Reacties 0