De nieuwe generatie McDonald’s: van vet naar vers

Experience of the future. Zo luidt het concept dat McDonald’s op grote schaal aan het uitrollen is in Hongkong. RetailTrends nam tijdens de studiereis in Hongkong, georganiseerd in samenwerking met InnoBrands, een kijkje in de keuken van de fastfoodketen.

McDonald’s beweegt met het nieuwe serviceconcept van vet naar vers. De aftrap van de vernieuwingsslag werd twee jaar terug al gemaakt onder de naam McDonald’s Next. Sindsdien zijn er tientallen vestigingen in Hongkong vernieuwd. De masterfranchisenemer wil voor eind dit jaar honderd restaurants om hebben gebouwd naar het nieuwe concept, goed voor bijna de helft van alle filialen in de Aziatische metropool.

Bij de introductie van McDonald’s Next werd de positie van de keuken als grootste verandering genoemd. Klanten kunnen dankzij een ‘theaterkeuken’ het hele bereidingsproces bekijken, tot aan het grillen van het vlees en het samenstellen van de burger. Verder is er een koude bar met salades, desserts en drank. Gegrilde kip, quinoa of zelfs asperges in je salade, het kan allemaal.

Het menu ziet er anders uit dan in een doorsnee McDonald’s, mede dankzij de samenwerking met – in Hongkong – bekende chefs. McDonald’s spreekt zelf van the next generation of burger experience. Zo kunnen klanten hun burger personaliseren met 28 verschillende ingrediënten, bijvoorbeeld voor bovenop een angusburger van 130 gram. Zelfs het broodje en de kaas zijn in verschillende uitvoeringen beschikbaar.

Het nieuwe concept belooft daarnaast the next generation of service, doordat personeel minstens 150 uur professionele training heeft gevolgd en een aantal opdrachten heeft afgerond. Bovendien worden klanten – net als in steeds meer locaties in Nederland – aan tafel bediend. De tafelbediening is in Hongkong vanaf zes uur ’s avonds beschikbaar. Kom je eerder op de dag, dan kun je the next generation of convenience ervaren. Zo is er een mobiele app die het mogelijk maakt om orders vooraf te plaatsen, zodat je niet in de rij hoeft te staan. Ook is er een voice-app, waarmee je feedback kunt geven op de restaurantervaring.

McDonald’s belooft in Hongkong the next generation of restaurant experience. Daarbij is een grote rol weggelegd voor technologische innovaties. Klanten kunnen hun keuzes maken via touchscreens, waarbij het onder meer mogelijk is om de hoeveelheid zout te bepalen. Verder zijn er digitale menuborden, oplaadstations en vind je in de handleiding op tafel een QR-code, waarmee je de muzieklijst in het restaurant kunt achterhalen.

McDonald’s rolt het concept uit Hongkong tot op zekere hoogte ook internationaal uit. Zo moet de experience of the future eind dit jaar in 2500 restaurants in de Verenigde Staten te bewonderen zijn.