Hoe ziet jouw marketing-communicatieafdeling er momenteel uit? Wordt er nog steeds geworsteld met Excel-sheets? Hangen er nog wekelijks printjes aan de muur? Bepaalt inkoop nog welke producten succesvol zijn op basis van resultaten van vorige jaren? Hopelijk niet.
Retail heeft te maken met een interne digitale revolutie. Sinds COVID-19 hebben consumenten een verhoogde behoefte om online aankopen te doen en die behoefte lijkt voorlopig aan te houden. Maar met de focus op distributie, voorraad, coronaregels en systemen blijft in veel gevallen een belangrijk onderdeel uit de customer journey onderbelicht, namelijk: de klantenservice.
Dus doe jezelf een plezier en zorg dat je merk staat als een huis! De consument kiest zelf waar hij/zij een aankoop doet. En die keuze kan jij beïnvloeden. Dat kan bijvoorbeeld door een sterke actie op prijs, maar het zou natuurlijk beter zijn als de klant kiest op basis van merkvoorkeur.
Wij Nederlanders zijn een vreemd volkje. We zijn massaal verslaafd aan korting. Zonder korting geen klanten. De consument is de kortingsjunk, de retailer is de dealer. Zeg het maar: waar ligt de schuld?
We hebben sterk de neiging om elkaar na te praten als het gaat over de toekomst van retail. Beleving is het toverwoord. Maar geloof mij nou, met een hippe koffiecorner of een DJ in je winkel ga je de oorlog niet winnen. Dus stop met dat gelul over beleving en start met een serieuze strategie voor een toekomstbestendige organisatie.