De spectaculaire winkels van Gentle Monster doen niet aan voorschriften. Of het moet zijn dat je als bezoeker ten minste een keer in je ogen wrijft door de mix van surrealistische verhalen en curieuze ideeën. Het Zuid-Koreaanse brillenmerk begon afgelopen zomer in Londen aan zijn Europese expansie. Trippen in retailland.
Retailers zijn te bang om verrassende ontwerpkeuzes te maken, vindt Pieter Kool. "Maar een ontwerp waar niemand iets van vindt, daar houdt ook niemand van." De voormalig creative director van G-Star Raw heeft voor RetailTrends zijn vijf favoriete storedesigns geselecteerd.
Zijn carrière bracht Andrew Jennings als bestuurder langs warenhuizen als Harrods, House of Fraser, Woolworths, Karstadt en Saks Fifth Avenue. In meer dan vijfenveertig jaar maakte de Brit ingrijpende veranderingen mee, van de allereerste supermarkt tot de komst van e-commerce. Zijn belangrijkste les: “De consument is niet langer king, hij is een superbeing.”
Zijn carrière bracht Andrew Jennings als bestuurder langs warenhuizen als Harrods, House of Fraser, Woolworths, Karstadt en Saks Fifth Avenue. In meer dan vijfenveertig jaar in retail maakte de Brit ingrijpende veranderingen mee, van de introductie van de allereerste supermarkt tot de introductie van de barcode tot de komst van e-commerce. Zijn belangrijkste les: “De consument is niet langer king, hij is een superbeing.”
Unilever wordt mondiaal geprezen als changemaker. Winst voor het bedrijf gaat hand in hand met winst voor mens en planeet, is de boodschap van het Brits-Nederlandse concern. In gesprek met directeur duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever Benelux over argwaan richting multinationals, een purpose voor de individuele Unilever-merken en de uitdaging om de consument mee te krijgen in haar missie.
Vraag een willekeurige consument waaraan hij denkt bij het merk IKEA en de kans is groot dat het de Zweedse gehaktbal is. Best opmerkelijk voor ’s werelds grootste woonwarenketen, die vanaf volgende maand vegetarische hotdogs in alle Europese winkels legt en ook werkt aan een veganistisch ijsje. RetailTrends bezocht IKEA Food in Malmö en sprak met managing director Michael La Cour.
Refurbished is het controleren, renoveren en schoonmaken van een product. Leapp maakte er zijn businessmodel van en bouwt ermee aan een internationale winkelformule. Wat zijn de kansen binnen andere productcategorieën en wat vertel je de consument over tweedehandsjes?
Een advertentie die oproept een jas vooral niet te kopen. Alle winkels, distributiecentra en kantoren een dag dicht doen, zodat iedereen naar de stembus kan. Welkom in de wereld van outdoormerk Patagonia.
De buzz rond het internet of things is je vast niet ontgaan. Maar de vraag blijft: is het een hype, of een blijvertje? Het internet of things lijkt een serieuze kandidaat voor de laatste categorie.
Zeventig procent van de consumenten verwacht dat retailmerken zich bezighouden met milieu-impact en sociale doelen en Unilever constateerde dat merken met purpose harder groeien dan merken zonder. Vijf Nederlandse merken die het verschil maken.
Elk product vertegenwoordigt een verhaal, is de overtuiging van directeur marketing & communicatie Marjolijn Meynen van de Bijenkorf. Vijf lessen van de warenhuisketen over hoe daarmee om te gaan.
Heeft wholesale zich ontpopt tot de grote vijand? Of liggen er juist legio mogelijkheden om er een win-winsituatie voor zowel retailers als merken van te maken?
Exclusief voor members van RetailTrends: een interview met directeur marketing & communicatie Marjolijn Meynen van de Bijenkorf over het belang van storytelling bij de warenhuisketen.