Column: Om het einde van Blokker hoeven we niet te treuren
Het failliete Blokker maakt zich op voor een grote leegverkoop. Columnist Geert-Jan Smits zal er geen traan om laten als deze retailmastodont verdwijnt.
Het failliete Blokker maakt zich op voor een grote leegverkoop. Columnist Geert-Jan Smits zal er geen traan om laten als deze retailmastodont verdwijnt.
Het concept van digital twins is een krachtig instrument om producten te ontwerpen en te visualiseren. Retailers kunnen daarmee hun omzet verhogen en winkelervaringen verbeteren.
Stel je voor: een persoonlijke AI-gestuurde assistent - een holografische versie van jezelf - struint de winkels voor jou af. Geert-Jan Smits ziet kansen.
Stel je voor dat je niet meer naar de winkel hoeft om kleding te kopen. Een persoonlijke AI-gestuurde assistent, een holografische versie van jezelf, struint de winkels voor jou af.
Winkels modieuzer en efficiënter maken is niet voldoende, luidt de waarschuwing van retailadviseur Geert-Jan Smits aan het adres van C&A.
Wil C&A de strijd om de consument winnen, dan moet men meer doen dan de winkels modieuzer en efficiënter maken, stelt RetailTrends-columnist Geert-Jan Smits.
Het Chinese Temu gaat zijn marktplaats openstellen voor Europese bedrijven. Het moet niet gekker worden. Mijn advies: ga uit van je eigen kracht.
Denk als een autodealer. Verleg de focus van nieuw naar bestaand en verdien je geld in 2024 met tweedehandsverkoop en reparatiediensten.
‘Malaise bij grote ketens raakt alle retailers in de winkelstraat’, kopte Het Financieele Dagblad dit najaar op de voorpagina van de zaterdagkrant. Wat nou winkelstraat? In deze column kondig ik het einde van de winkelstraat aan. Een straat met voornamelijk winkels, dat is niet meer van deze tijd.
Het is ChatGPT wat de klok slaat. Men stelt deze vorm van generatieve AI wel gelijk aan de uitvinding van vuur en internet. Dat zijn grote woorden. Eens kijken wat deze ontwikkeling voor ons als retailer – met de kleding- en schoenbranche als voorbeeld – gaat betekenen.
Gall & Gall gaat onlinebestellingen vanuit de winkel bezorgen, zo berichtte RetailTrends in april. De orders worden in de drankzaak verzameld en met de fiets thuisbezorgd. Klanten kunnen hun aankoop ook afhalen in een Gall & Gall-winkel in de buurt. Dit zorgt voor een jaarlijkse besparing van 300.000 ritten van het centrale magazijn naar de klant. Gall & Gall is hiermee voorloper in een trend waarin winkels en daarmee ook de medewerkers een nieuwe functie krijgen. De winkel is al lang geen winkel meer.
Het leven van de consument speelt zich steeds meer af binnen virtuele werelden. Retailers staan voor een uitdaging: gaan ze voor virtuele producten of laten ze het aan zich voorbij gaan?
Ook in virtuele werelden is er behoefte jezelf te uiten, om een gewenste identiteit aan te nemen, ziet columnist Geert-Jan Smits. Dus: geef de digitale consument digitale kleding, schoenen, meubels en gadgets om op pad te gaan.
Het was weer feest met de vele kortingen tijdens Black Friday. En nog geen maand later was het alweer raak tijdens de wintersale. Daar sta je dan als onlineretailer met de spulletjes van andere partijen in je webshop. De prijs lijkt het enige wat er nog toe doet. Online is het onderscheid flinterdun geworden en op prijs verlies je het als sportmultibrandretailer van Adidas of Puma. Want ook zij hebben de kortingsknop gevonden. Dit model gaat tot het verleden behoren.
‘Verkoop jij nog nieuwe spullen dan?’ Mogelijk een vraag tussen twee retailers in 2027. Recommerce zit in de lift. De omvang ervan groeit in Europa van 75 miljard euro in 2021 naar 120 miljard euro in 2025. Een groei van zestig procent in vier jaar tijd - daar moet je van profiteren, vindt Geert-Jan Smits.
Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!