Anoniem shoppen is er niet meer bij, stelt retailfuturist Doug Stephens. Retailers als Walmart zetten warmtebeeldcamera’s en gezichtsherkenningssoftware in om klanten op de winkelvloer te volgen en te analyseren. Het klinkt Orwelliaans, maar in feite is het een doorvertaling van wat we online allemaal prima vinden: cookies verzamelen.
Het is een markt waar bijna vierhonderd miljard euro in om gaat, maar waar de cosmeticabranche nauwelijks oog voor heeft: zwarte consumenten die verzorgingsproducten zoeken, afgestemd op hun huid- en haartype. Inclusieve merken als Fenty Beauty en Bevel duiken in dit segment en willen de perceptie van etnische cosmetica veranderen. “Dan staat er op de verpakking weer een kale vent in een handdoek die een tijger aait.”
Anoniem shoppen is er niet meer bij, stelt retailfuturist Doug Stephens. Retailers als Walmart zetten warmtebeeldcamera’s en gezichtsherkenningssoftware in om klanten op de winkelvloer te volgen en te analyseren. Het klinkt Orwelliaans, maar in feite is het een doorvertaling van wat we online allemaal prima vinden: cookies verzamelen.
Een bar annex nagelstudio annex naaiatelier en oh ja, ook nog een winkel. De Amerikaanse warenhuisketen Nordstrom noemt zijn Local-concept in Los Angeles een ‘buurthub’. Gaat dit type local hero het warenhuisconcept nieuw leven inblazen en wat kunnen Nederlandse tegenhangers hiervan leren?
Steeds meer merken schrappen hun naam en logo om meer authenticiteit uit te stralen. Niet altijd een goed idee, stelt marketingexpert Katie Ewers. Want maak maar eens de juiste keuze bij het shampooschap als je alleen kunt vergelijken op ingrediënten.
Klantgericht denken, oftewel customer centricity, is voor veel retailers nog altijd een ongrijpbaar concept. Merkexpert Denise Lee Yohn laat zien hoe je de klant centraal stelt door de bedrijfscultuur van binnenuit te veranderen. En dat hoeft niet zo moeilijk te zijn als het klinkt.
Vier van de ruim tweehonderd sprekers op de Webwinkel Vakdagen geven alvast een preview. Vandaag: Kenneth Melchior van Zalando over hoe connected retail Europa verovert.
Vier van de ruim tweehonderd sprekers op de Webwinkel Vakdagen geven alvast een preview. Vandaag: Pim van der Feltz met de top tips van Google om je groei te versnellen.
Vier van de tien keynotes van de Webwinkel Vakdagen geven alvast een preview. Vandaag: Joost Kamstra over het hoe en waarom van dropshipment bij Sissy-Boy.
Identiteitsfraude, hackers die en masse creditcardgegevens stelen en Facebook dat persoonlijke data weggeeft. De wittebroodsweken van de consument en digitale technologie zijn voorbij, stelt David Sax, auteur van The Revenge of Analog. Analoog – tastbaar en echt – is helemaal terug.
De geur van de wildernis in een flesje stoppen, dat is wat Juniper Ridge doet. Het Amerikaanse verzorgingsmerk gebruikt alleen ingrediënten uit de natuur, verzameld tijdens trektochten. “Als wij een geur willen hebben, dan trekken we onze wandellaarzen aan en dan zoeken we die ergens langs een pad.”
Augmented reality, virtual reality, internet of things… Je komt bijna om in de technologie die de retailbranche moet innoveren. Zie dan de gimmicks nog maar eens te onderscheiden van de tools die daadwerkelijk relevant zijn. Welke innovaties kun je beter nog even negeren?
Augmented reality, virtual reality, internet of things… Je komt bijna om in de technologie die de retailbranche moet innoveren. Zie dan de gimmicks nog maar eens te onderscheiden van de tools die daadwerkelijk relevant zijn. Waar het volgens Forrester echt om draait: een goede customerexperience, data en personalisatie.