Artikelen geschreven door Henk Hofstede


5x wat corona doet met de klantenstoet

Het is nog moeilijk voor te stellen, maar er komt een dag dat de dreiging van het coronavirus weg is. Hoe is de consument dan veranderd? ABN Amro en Q&A Research & Consultancy vroegen consumenten hoe ze zouden shoppen als er een vaccin is en de rust is teruggekeerd. Wat opvalt: efficiëntie wint het van experiences.


De omschakeling naar betekenisvol ondernemen

Waar letten consumenten op bij het aanschaffen van een product? Henk Hofstede verwacht dat we dit in de toekomst niet meer alleen laten afhangen van factoren als service en prijs-kwaliteit verhouding, maar het nastreven van een eerlijkere en schonere wereld steeds belangrijker wordt. 


De echte prijs van deze jeans

Iedereen heeft er wel ten minste een in de kast: een spijkerbroek. Vaak is echter nogal wat mis met de productie. Arbeiders krijgen te weinig loon en het milieu wordt onnodig belast. ABN AMRO zocht uit wat dat kost en sectorbanker retail Henk Hofstede legt uit hoe een eerlijk prijskaartje van een jeans eruitziet. 


De winkel als clubhuis

Veel retailers kampen met een gebrek aan onderscheidend vermogen. Een manier om relevant te blijven, is ervoor te zorgen dat consumenten bij je langskomen. Niet alleen om spullen te kopen, maar ook om ze samen te proberen en er plezier – of andere voordelen – aan te beleven. Het advies van Henk Hofstede: maak een clubhuis van je winkel. 


Black Friday: bullshit of buitenkans?

Op het eerste gezicht lijkt Black Friday een succes, maar hoe zit het met de marges? Volgens Henk Hofstede voegt deze typisch Amerikaanse kortingskoorts weinig toe voor de gemiddelde retailer. Zijn advies: sla de volgende Black Friday-hysterie eens over.


Worstelende winkelier: stop, voor het te laat is

Consumenten kopen steeds meer, maar niet alle retailers profiteren. Eigen vermogen blijven inzetten of extra vreemd vermogen aantrekken is niet altijd de oplossing. Hoe pijnlijk ook, sommigen doen er volgens Henk Hofstede goed aan zich de vraag te stellen: heb ik nog bestaansrecht, of is het misschien tijd om te stoppen?