- RetailTrends
- Artikelen geschreven door Manon Bastidas
Over Manon Bastidas
Manon Bastidas is een ervaren, allround journalist met een achtergrond in de regionale dagbladjournalistiek. Zij heeft geschreven over een breed scala aan onderwerpen en interviewde tal van kunstenaars, wetenschappers, mensen uit het maatschappelijke speelveld en ondernemers. Manon publiceerde artikelen in onder meer De Gelderlander, het Algemeen Dagblad, BN De Stem, De Stentor en De Ondernemer. Sinds 2024 is zij werkzaam voor RetailTrends. Of het nu gaat om start ups of retailers die wereldwijd actief zijn, ze wil alles weten over hun strategieën en toekomstplannen en die voor de lezers van RetailTrends inzichtelijk maken.
Artikelen van Manon Bastidas
Retailjaar 2024: Deze spelers gingen failliet
Hoewel de cijfers voor de maand december nog niet beschikbaar zijn, is al wel duidelijk dat in 2024 in Nederland het aantal faillissementen in de detailhandel is gestegen. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland gingen bekende namen op de fles. Deze faillissementen sprongen in het oog.
Retailjaar 2024: Deze retailers vierden net als RetailTrends een jubileum
Van het stokoude Birkenstock tot kersverse tiener Norah, RetailTrends (20 jaar oud) zet 10 bijzondere jubilarissen op een rij.
Retailjaar 2024: Wat het tabaksverbod betekent voor de retailsector
Na het verbod op tabaksverkoop in supermarkten per 1 juli 2024 zouden tabaksspeciaalzaken als paddenstoelen uit de grond schieten en kleine supermarkten massaal omvallen.
Startup van de maand Grace & Ward: een wandkleed als tastbaar kunstwerk
Een groot wandkleed in een mooie eiken lijst is volgens Sjoerd Alderliesten van Grace & Ward de ultieme eyecatcher in een interieur.
Primark-topman Paul Marchant: 'We zijn geobsedeerd door kostenmanagement'
RetailTrends sprak in Dublin met ceo Paul Marchant van Primark over de strategie, toekomstplannen en duurzaamheid.
'Normal creëert bij klanten een schattenjacht-gevoel'
Bekende merken voor vaste lage prijzen en elke week 100 nieuwe producten in de winkel. Met deze formule verovert de Deense keten Normal sinds 2018 Nederland. Dat ging echter niet zonder slag of stoot.
Directeur Primark Nederland: 'Nederland is 1 van onze duurste landen'
Primark is tevreden over zijn financiële resultaten, maar de Ierse keten heeft een kluif aan de Nederlandse retailmarkt. RetailTrends zocht de kledingketen op in Dublin en sprak met algemeen directeur Nederland David Swann Lassche. "We hadden beter moeten communiceren wat we doen."
Black Friday steeds eerder van start: ‘Als al je concurrenten eraan meedoen, heb je weinig keus’
Black Friday begint steeds eerder. Is dat wel gunstig voor retailers?
Innovatie bij Picnic begint altijd met mislukkingen
"Als te veel experimenten meteen slagen, zijn we niet ambitieus genoeg”, zegt cto Daniel Gebler tijdens What's Next in Retail Tech.
Soufiane Mourabit: 'Genoeg mensen dachten dat het niks werd met Madaq, maar ik ging door’
Madaq-oprichter Soufiane Mourabit heeft er alles aan gedaan om te kunnen doen wat hij wil doen: ondernemen.
'Blokker-assortiment gaan we zeker bij andere ketens tegenkomen'
Het onvermijdelijke is gebeurd: Blokker is failliet. Wat betekent dit voor leveranciers als BK, Princess, Leifheit en Brabantia?
'Nieuw merk Jumbo kan concurrent van A-merken worden'
Een nieuw premiummerk kan de supermarkt aantrekkelijker maken voor de consument, zegt retailexpert Dirk Mulder van ING.
Een conceptstore gericht op Gen Z: heeft het zin?
Retailexpert Tom Kikkert over de opmars van conceptstores in Londen gericht op Gen Z: "Ik denk dat veel mensen een beetje verrast zijn hoe waardevol de fysieke winkel nog is voor deze generatie."
Probeer RetailTrends premium