Artikelen geschreven door Mathijs Schiffers


Mag het allemaal wat makkelijker?

Merken zijn niet te vertrouwen, de wereld is een chaos en ik hoor nergens bij: dat is het denkkader van de consument van vandaag en in de nabije toekomst. Futurist Will Higham neemt deze attitude en de gevolgen voor retailmerken onder de loep. “Klanten willen de controle terug en een simpeler leven.”


Mag het allemaal wat makkelijker?

Merken zijn niet te vertrouwen, de wereld is een chaos en ik hoor nergens bij: dat is het denkkader van de consument van vandaag en in de nabije toekomst. Futurist Will Higham neemt deze attitude en de gevolgen voor retailmerken onder de loep. “Klanten willen de controle terug en een simpeler leven.”



Leuk hoor, zo’n experience. Maar wat levert het op?

Meten is weten, behalve in het geval van experiencemarketing. Het succes daarvan laat zich niet zomaar omrekenen naar keiharde euro’s, aldus brandingexpert Paul Stanway. “Als we serieus gaan nadenken over meetmethodes, dan moeten we van de gedachte af dat er een standaardmethode bestaat.”


Vier tips om de klant niet in een hokje te plaatsen

In zijn boek The Choice Factory combineert Richard Shotton gedragswetenschap en hapklare marketingideeën, met als doel: meer verkopen. In deze artikelreeks zoomen we telkens in op een bepaald type gedrag. De fundamental attribution error staat centraal in dit zesde en afsluitende deel. Denk jij dat je karakter je gedrag bepaalt? Fout. Je context doet dat. 


Vier tips om klantgewoonten te doorbreken

In zijn boek The Choice Factory combineert Richard Shotton gedragswetenschap en hapklare marketingideeën, met als doel: meer verkopen. In deze artikelreeks zoomen we telkens in op een bepaald type gedrag. De macht van gewoonten staat centraal in deel vijf. De consument koopt meestal op de automatische piloot. Hoe doorbreek je zijn routine?


Hoe benut je de wet van schaarste?

In zijn boek The Choice Factory combineert Richard Shotton gedragswetenschap en hapklare marketingideeën, met als doel: meer verkopen. In deze artikelreeks zoomen we telkens in op een bepaald type gedrag. De wet van de schaarsheid staat centraal in deel vier. Hoe minder iets verkrijgbaar is, hoe meer we het willen.


Hoe verslavend is jouw product?

Elke retailer droomt ervan: een product of dienst ontwikkelen waar consumenten niet meer zonder kunnen, dat onder hun huid gaat zitten. Hoe sla je de consument aan de haak en hoe houd je hem daar? De vier kenmerken die de Facebooks, Amazons en Googles van deze wereld gemeen hebben.


Zo profiteer je van je imperfecties

In zijn boek The Choice Factory combineert Richard Shotton gedragswetenschap en hapklare marketingideeën, met als doel: meer verkopen. In deze artikelreeks zoomen we telkens in op een bepaald type gedrag. Het pratfall-effect staat centraal in deel drie. Pronk met je imperfectie en verover de klant.




De kracht van de kudde

Exclusief voor members van RetailTrends: in een nieuwe artikelreeks zoomen we telkens in op een bepaald type gedrag, startende met social proof. Waarom worden populaire merken steeds populairder?


Sonos, een lust voor het oor

Exclusief voor members van RetailTrends: in deze verstilde, hippe ruimtes van Sonos in Londen wordt geluid tot kunst verheven. Met als motto: kijken, luisteren, maar – in principe – niet kopen.



Rockar: digitale autodealer

Exclusief voor members van RetailTrends: Opdringerige verkopers en een gebrek aan innovatie maken de koopervaring bij een auto geen pretje. Het Britse Rockar-concept wil daar verandering in brengen.