
- RetailTrends
- Artikelen geschreven door Ryan Baij
Over Ryan Baij
Ryan Baij (1990) studeerde af als journalist aan de Hogeschool Utrecht. Hij begon zijn loopbaan als statisticus in de sportwereld en was actief op de Aziatische Olympsiche Spelen en het WK Rugby. Met zijn werkzaamheden als journalist kan hij zijn liefde voor cijfers combineren met zijn liefde voor schrijven. In de retailwereld leerde hij de kant van de klant (CustomerFirst), de kant van de marketing (MarketingTribune) en de e-commerce (Twinkle100) kennen. Sinds de zomer van 2023 neemt hij bij RetailTrends alle aspecten van de detailhandel voor zijn rekening.
Artikelen van Ryan Baij


Gymshark opent in de Kalverstraat: 'Nederland was een logische keuze op basis van data'
De eerste winkel van het sportkledingmerk op het Europese vasteland. RetailTrends was bij de opening en ging in gesprek met general manager retail en wholesale Hannah Mercer: "We vinden het belangrijk dat we binden met de consumenten in Amsterdam."

Veja in kleur: een zonsondergang in Marseille
Het normaal zo minimalistische en serene winkelnetwerk wordt nu aangevuld met een kleurenspectrum als een zonsondergang.

95percent sluit enige winkel; voegt wel kleding aan assortiment toe
De voormalig RetailRookie kiest hiermee bewust voor een online strategie en introduceert de nieuwe categorie kleding in het assortiment.

De Bijenkorf voert aantal events in alle vestigingen op
In de winkels komt live muziek en worden grote merken gelanceerd. Ook komen kleinere memberevents, zoals workshops, diners met sterrenchefs en beauty masterclasses vaker op de agenda.

Maud Soppe (de Bijenkorf): 'Beleving is de succesformule in een uitdagende luxemarkt'
De waarnemend ceo van de Bijenkorf ziet dat het luxewarenhuis, ondanks dat de markt het zwaar heeft, meer omzet boekt. Daardoor kan de blik nu op vooruit: meer evenementen, verbouwingen van de winkels en nog meer binding met de klant.

Fusie tussen de Aldi's: Logische partners, maar ze moeten het wel willen
Na een familievete in 1961 splitste het retailconcern op, maar in het huidige supermarktlandschap in Europa lijken Aldi Nord en Aldi Süd elkaar toch weer nodig te hebben. Is een samensmelting haalbaar?

5 vragen aan cfo Maud Soppe over de cijfers van de Bijenkorf
Omzetgroei, een verviervoudiging van de operationele winst en zwarte cijfers onderaan de streep. Wat heeft de Bijenkorf gedaan voor deze ommekeer?

De Bijenkorf realiseert omzetgroei en zwarte cijfers
De omzet steeg met 1 procent, de nettowinst kwam uit op 9,4 miljoen euro.

Vanilia realiseert geen doorstart
De curatoren zien geen aanknopingspunten voor verdere onderhandelingen.

Nederlandse expansiedrift: Welke markten willen 'onze' retailers veroveren?
Mr Marvis, Dille & Kamille, Fat Phill's, Tiny Library, Anna + Nina, Skins en Action hebben allen gemeen dat ze een nieuwe markt betreden.

Sneakerhype is failliet verklaard
Of er een doorstart komt, is op dit moment nog niet duidelijk. Er hebben zich wel partijen gemeld met interesse in voorraden en social media.

Kan de nieuwe drogisterij Medi-Market slagen in Nederland?
Medi-Market doet zijn intrede in het Nederlandse winkellandschap. Wat voegt een Belgische speler toe?

Marie-Stella-Maris: 'De fysieke winkel speelt voor ons een cruciale rol in de merkbeleving'
De retailer wil in 2025 ook weer flink uitbreiden. Waarom zet het bedrijf zo fors in op ‘de stenen winkel’? RetailTrends sprak erover met cco Machteld Jansen-de Groot.
Probeer RetailTrends premium